20. maaliskuuta 2009

NYC & Boston

Viime keskiviikkona (11. maaliskuuta) klo 6:00 aamulla saapui meijän bussi New Yorkiin. Puolessa tunnissa päästiin jo metrolla Broadway hostellille, jonne jätettiin laukut. Napattiin mukaan Suomesta saapuneet kaverit, jotka oli onneksi jo hereillä jetlagin takia ja painuttiin nurkan taakse Metro-dineriin kunnon aamupalalle. Siitä olikin haaveiltu jo ainakin kahden viikon ajan.

Aamupalan jälkeen suhastiin metrolla alas ja käppäiltiin 5th Avenuella, poikettiin taas YK:n päämajassa ja kaupungin kirjastolla -jossa muuten pääsee ilmaiseksi käyttämään internettiä. Tarkistettiin sähköpostit, joka oli huono idea, sillä yks jos toinenkin meistä oli jo saanut kyselyitä yliopistolta.. yritettiin poistaa kouluasiat mielestä ja suunnattiin ensin Ground Zerolle, josta jatkettiin Southwest Seaportin kauppakeskukseen syömään creppejä. Nam! Sitten mentiin vielä Hudson-joen rantaan moikkaamaan Vapaudenpatsasta ja nautittiin auringosta, joka yritti pilkistää pilven takaa.

Southwest Seaport ja tuunattu Vapaudenpatsas.

Tässä vaiheessa rupesi jetlag, bussimatkustus ja aikainen herätys jo painamaan päälle. Mentiin hostellille, nukuttiin 30min siesta ja sitten lähdettiin tunnettuun Comedy Cellariin katsomaan stand up-koomikkoja, joita oli yhteensä 6kpl illan aikana. Syötiin samalla illallista kun kuunneltiin niiden höpinöitä ja jouduttiin myös vitsien kohteeksi, sillä istuttiin aivan lavan kyljessä vasemmalla puolella. Oli ensimmäinen kerta kun olin katsomassa stand up-komiikkaa, eikä varmasti viimeinen. Oli loistotyyppejä!

Torstaina lähdettiin myös aikaisin liikkeelle. Juostiin parin kaupan perässä, joista oltiin kuultu tutuilta ja poikettiin China Towniin syömään jätskit Ice cream factorylle. Iltapäivällä jonotettiin viime hetken Broadway lippuja Time Squarella ja tavattiin jenkki-tuttuja. Onnistuttiin saamaan liput Mamma Mia-musikaaliin samaksi illaksi, päästiin eturiviin, aivan keskelle, josta oli upeat näkymät. Ihmiset ihmetteli kun suomalaisina tietenkin osattiin kappaleiden sanat ulkoa, eikä kainosteltu laulaa mukana. Oltiin siis kaikki aivan fiiliksissä ja lopussa jammailtiin Abban tahtiin ihan täysillä. Esityksen jälkeen käytiin vielä syömässä ja mentiin istumaan yhteen söpöön kuppilaan, jossa tehtiin tuttavuutta ihmisten kanssa.

Jäzkiä China Townissa.

Perjantaina oli myös aikainen herätys, sillä halusimme ehtiä vielä tsekkaamaan pari kauppaa ennen Bostoniin lähtöä. Käytiin nopeasti Macy'silla ja siinä lähistöllä muutamassa muussa kaupassa. Sitten haettiin hostellilta laukut ja klo 13:30 lähti bussi Bostoniin. Perillä oltiin vähän myöhässä, koska perjantai-illan ruuhka oli tietysti pahimmillaan juuri kuuden aikaan kun saavuttiin kaupunkiin.
Jouduttiin taistelemaan lippuautomaatin kanssa, että saatiin ostettua Charlie ticketit ratikkaa varten. Ponnistelujen jälkeen löydettiin meijän majapaikka, joka ei ollut mikään ihan tavallinen hostelli, vaan joku ihme Abercrombie Inn, joka oltiin bongattu netistä, eikä ollut turhan kallis. Ulkoa päin illan hämärtyessä talo muistutti enemmänkin jotain kummitustaloa kauhuleffoista. Uskaltauduttiin kuiteskin sisään ja saatiin oma huone, joka oli ihan siisti.

Lauantaina mentiin taas kulmakuppilaan aamiaiselle ja napattiin siitä bussi Harvardin kampukselle, jossa juuri tilauksesta oli alkamassa "unoffcial guide tour", johon liityimme mukaan. Kuultiin kaikenlaisia tarinoita Harvardin rakennuksista ja historiasta kahdelta opiskelijalta, jotka osas oikein elävästi kertoa hauskoja juttuja. Mm. John Harvardin patsas kampuksella ei oikeasti ole hänen näköisensä (koska kaikki valokuvat paloi 100 vuotta ennen patsaan rakentamista), eikä hän oikeasti ole koulun perustaja ja patsaassa on vielä väärä vuosiluku. -Huijausta kaikki siis. Cambridgen kaupungin ja Harvardin yliopiston välit ovat myös oikein tuliset olleet jo vuosikymmenten ajan.. tähänkin pojilla oli erinäköisiä teorioita.

Iloiset tytöt Harvardissa.

Cambridgen kaupunki oli oikein söpö paikka. Sieltä otettiin taas metro-ratikka Bostonin keskustaan ja käppäiltiin ympäri kaupunkia. Käytiin myös syömässä yhdessä ravintolassa, jossa ruoka oli erinomaista, mutta palvelu aivan surkeaa. Sen takia oltiin törkeitä ja jätettiin vain tosi pienet tipit, ei lähellekään suositeltua (lähes pakollista) 20% ja juostiin nopeasti ulos.

Sunnuntaina oli aika sanoa bye bye Suomesta tulleille kavereille. Nautittiin hetki auringosta kahvitellen Bostonin keskuspuistossa ja sitten Laten kanssa napattiin öky-kallis Greyhound-bussi kohti Montrealia. Puolivälissä matkaa oltiin jumissa jossain pikkukaupungissa lähes 2 tuntia ja hermoiltiin päästäänkö ikinä perille, sillä bussiyhtiöllä oli jotain sekaannusta ilmassa. Illalla klo 22 aikaan saavuttiin kuitenkin Montrealiin, aikataulun mukaan. Siellä käytiin syömässä ja napattiin bussi kotiin Kingstoniin, joten oltiin omassa sängyssä vasta 3 aikaan yöllä.

Ihmeen kaupalla selvittiin kuitenkin maanantai-aamuna klo 8:30 International Political Economy luennolle ja siitä lähti taas uusi viikko käyntiin.