8. syyskuuta 2009

elämää kuplassa

Tänään heräsin siihen kun klo 11 mun kämppis tuli takas kotiin. Mentiin yhdessä parin korttelin päässä olevalle markkinapaikalle, jossa kuulemma joka tiistai aamupäivä myydään vihanneksia ja hedelmiä halvemmalla kun ruokakaupoissa. Siellä myytiin kans kukkia ja näin hirmusen määrän joulutähtiä!

Täällä on taas ihan älyttömän kylmä. Viikonloppuna oli varmaan +30, mutta lämpöä ei kauaa riittänyt sillä nyt on varmaan +16 astetta ja ihmiset kävelee talvikengissä ja takeissa -minä balleriinoissa palellen.

Nyt kun Agus on takas kämpillä, pääsin kunnolla nettiin ja ehdin jopa lukea uutisotsikoita ylen ja HSn sivuilta. Tajusin millasessa muusta maailmasta eristetyssä kuplassa olen taas elänyt siitä lähtien kun saavuin Argentiinaan. Hei hei "luen-uutiset-10-kertaa-päivässä" -aikakausi. Olin jo unohtanut kaiken Nova Group, Artic Sea, sikainfluenssa -härdellin.

Olen kuullut, että täällä Córdoban provinssissa on pahoja maastopaloja, joista ainakin osa on tahallaan sytytettyjä. Sen takia viime viikolla kaikki odotti sadetta. Perjantaina satoikin pikkasen iltapäivällä. En tiedä mikä on palojen tilanne tällä hetkellä. Meillä tulee töihin huomenna joku palomies kertomaan maastopaloista ja niiden ehkäsemisestä.

Juuri ennen kun tulin Córdobaan näiden paikallisessa sanomalehdessä oli turismi-osastolla ollut paljon juttua Suomesta, mm. suomalaisesta tangosta, Helsingistä, saunasta ja avantouinnista. Guille (mun maikka) luetutti artikkelit mulla, jotta voisin kertoa, onko niissä mitään perää. Oli ne ihan oikeita juttuja.
Myös yhdessä Argentiinan suurimmista ja arvostetuimmista sanomalehdistä (La Nacion) oli viime viikolla juttu Suomesta, jonka otsikko oli: Finlandia, meca mundial de las competiciones absurdas -Suomi, absurdien kilpailujen mekka maailmassa. En tiennyt, että meillä järjestetään kilpailuja kännykänheitossa tai kuka istuu pisimpään muurahaispesässä, kuka tappaa eniten hyttysiä ja pelataan sokeaa fudista.
Tästä voi lukea artikkelin, jos ymmärtää espanjaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti