29. lokakuuta 2009

Que CaLoR!!!

Kuuma! Täällä oli aamulla klo 10 jo +30 astetta lämminta ja päivän korkein lämpötila on vissiin +41. Apua. Jouduin äsken lähtemään ulos ja rapun ovella kuuma ilma hyökkää päälle. Tää on liikaa!

Täällä kukaan ei muuten juo vettä janojuomana. Kioskeissa 0,5L vesipullo maksaa 3 pesoa (0,55€), saman verran kun cokis tai maustettu vesi (=mehu), joten on ihan ymmärrettävää, että ihmiset valitsee jotain muuta juotavaa kun lähdeveden. Kaupasta saa 1L paikallista olutta samalla hinnalla, 3 pesoa!

On myös jännä huomata, miten erilailla ihmiset näkee ja kuulee mun ulkomaalaisuuden. Monet argentiinalaiset kuulee mun aksentista, että olen ulkomaalainen. Silti monet espanjalaiset esimerkiksi sanoo, että mulla on argentiinalainen aksentti -täällä ei kukaan. Viime viikon matkalla jotkut naiset väitti, että me kaikki kolme suomalaista puhutaan espanjalaisella aksentilla (yksi meistä oikeesti puhuu ihan madridilaisittain). Eilen kävin yhdessä puhelinkiskassa ja myyjä ihmetteli, minne olin soittanut ja luuli mua paikalliseksi, "mutta oot siis syntynyt täällä? Puhut niin hyvin!".
Viime viikolla Puerto Madrynissa ensin mulle ruvettiin puhumaan englantia ja puoli tuntia myöhemmin argentiinalaiset kysy multa neuvoa -ihan kun olisin paikallinen.

Unohdin eilisen postauksen yhteydessä mainita, että perjantain Arjonan konsertin lisäksi ois vielä yhdet läksiäiset ja yhdet toiset bileet, joihin mut on kutsuttu. Niin ja myös yksi tosi mielenkiintonen leffa + keskustelu, liittyen Argentiinan likaiseen historiaan, jonka yhteydessä passportin toimiston ihmiset halus tavata pitkästä aikaa. Vaikeita valintoja on siis tehtävä.

2 kommenttia:

  1. kuulostaa niin tutulta :D

    espanjalaisten ja argenttiinalaisten kanssa puhuessani olen saanut kommenttia tyyliin:

    "hablas con el acento obviamente mexicano"
    "yo realmente pensé que eras mexicana"

    Meksikon sisällä aksenteista leimallisimmat lienevät mexico cityn, pohjoisen , yucatanin ja veracruzin murteet - los norteños dicen que hablo el español JAROCHO.. eli veracruzilaisuus kuuluu kyllä heidän korvaansa mutta veracruzissa kaikki kyllä kuulevat puheesta pelkästään ulkomaalaisuuden :)

    hassua. nykyään olen kyllä niin lahjakkaasti unohtanut valtavan osan siitä espanjasta jota aikanaan opin, ya urge volver..... ya urge :)

    VastaaPoista
  2. Heräsin juuri, ja täällä on miinus viisi astetta!!!Nyt kyllä kelpais meksikon (tai miksei argentiinan) lämpö mulle :)

    VastaaPoista