10. joulukuuta 2009

Chau CHile, Hola Perú!

Maanantaina illalla jai San Pedro taakse kun bussilla lahdin jatkamaan pohjoiseen. San Pedrossa juttelin tietty chilelaisten kanssa, mutta tapasin myos mm. espanjalaisia, saksalaisia, uusiseelantilaisia, ausseja, kanadalaisia, jenkkeja, ranskalaisia, britteja ja israelilaisia -siis joka paikasta loyty turisteja. Bussitoimistossa tapasin myos pari suomalaista.

Tiistaina sitten klo 6 aamulla olin perilla Aricassa. Arica on pieni kaupunki (n. 200 000 asukasta) rannikolla, lahella Perun rajaa. Bussiasema oli onneksi auki ja muutama muu turisti tuli samalla bussilla. En tiennyt mita tehda tai minne menna. Loyttaydyin kahden hollantilaisen seuraan ja yhdessa selviteltiin bussiyhteyksia Peruun.
Lopulta vietettiin n. 4h bussiasemalla, syotiin aamiaista ja kulutettiin aikaa, kunnes jatettiin kamat asemalle talteen ja lahdettiin kavelemaan keskustaan. Chilessa oli kansallinen pyhapaiva, joten kaupunki vaikutti aika kuolleelta. Loydettiin silti suuri perinne-paraati, jossa yli 2h katsottiin kun ihmiset tanssi ja kavelin suljettua katua pitkin perinteisissa intiaani-vaatteissa. Pilvet pikku hiljaa vaistyivat ja aurinko rupes paahtamaan taydelta taivaalta, joten jatkettiin matkaa, eika jaaty katsomaan paraatia loppuun. Ilmeisesti ihmisia oli tullut Perusta ja Boliviasta asti osallistumaan paraatiin.

Kaytiin lounaalla ja jatkettiin matkaa rantaan. Lopulta loydettiin hiekkaranta, joka oli onneksi aika tyhja. Sinne kaytiin lepaamaan ja rentouduttiin hetki.

Iltapaivalla mentiin takas bussiasemalle ja otettiin taksi Aricasta Tacnaan, joka on Perun puolella. Lahdettin Aricasta klo 18:30 aikaan ja oltiin perilla Tacnassa klo 18:00. Perussa aika on 2h Chilesta jaljessa, joten voitettiin aikaa.
Tacnan bussiasemalla loydettiin tai meijat loysi todella mukava mies, joka oli toissa yhdella bussiyhtiolla ja auttoi meita jatkamaan matkaa -ostamaan bussiliput Arequipaan ja auttoi myos etsimaan majapaikan Tacnassa.

Peru on todella erilainen kun Chile. Tacna oli kans pieni kaupunki, mutta joka paikassa kukat hienossa jarjestyksessa kuvioiksi laitettu. Asuttiin ihan keskustassa kolmen hengen huoneessa ja oltiin super vasyneita paivasta, mutta lahdettiin silti keskustaan kappailemaan. Loydettiin joulupukki ja jouluseimi ja joulukoristeita + joululaulut raikasi. Unohdan aina, etta ollaan joulukuussa.
Loydettiin kans kiva ravintola, jossa maistoin alpakan (laamaa muistuttava elain) lihaa. Syotiin hienossa ravintolassa kolme ateriaa ja drinkit yhteensa 20e meilta kaikilta. Peru on paljon halvempi kun Argentiina tai Chile ja ihmiset on todella ystavallisia.

Tacnasta jatkettiin Arequipaan bussilla tanaan (keskivkona) aamulla kello 9:30. Matka sujui vuoristossa ja aavikon keskella. Kuivaa ja hiekkaa ja vuoria vain nakyi.
Arequipassa oltiin perilla neljan jalkeen iltapaivalla ja mun kaveri oli meita bussiasemalla vastassa. Nyt olen taalla kaverin luona ja hollantilaiset hostellissa keskustassa.
En vielakaan ole loytanyt tarpeeksi hyvin toimivaa konetta, jolla lataisin kuvia.. joten se saa odottaa.