8. huhtikuuta 2011

lisää ala-asteilua

Keskiviikkona ja torstaina olin myös vanhalla ala-asteellani sijaisena. Keskivkon sijaisuus oli "äkkilähtö" klo 7:30 saapuneen puhelinsoiton jälkeen, minkä johdosta en ollut lainkaan valmistautunut pitämään 6h liikuntaa eri luokille. Varsinkin kun tämä "liikkasijaisuus" selvisi vasta koululle päästyäni. Ketkä mut tuntee, tietävät että olen ehkä maailman surkein mahdollinen liikkasijainen. Oli painajaismaista yrittää ääni käheänä klo 8 aamulla huutaa vitosluokkalaisille räsävilleille, että he olisivat hetken paikoillaan tai tappamatta toisiaan. Onneksi sain pian pillin, jolla viheltää heidät puolikuuroiksi.

Jo toisella tunnilla koulun sekamelkaisuus pääsi äärimmilleen kun meidät heitettiin liikkasalista ulos "tuplavarauksen" takia. Rehtorin mielestä kutosluokkalaisten kv-oppilaiden kanssa piti lähteä "ulos kävelylle" liikkatunnin ajaksi koska "ruotsalaiset" (koulussa toimii myös ruotsinkieliset luokat, mutta he tunnetaan yleisnimellä ruotsalaiset) valtasivat salin. Voitte kuvitella miten iloisia oppilaat tästä olivat kun repussa oli sisäliikkavarusteet ja ulkona oli sumusadesää koko päivän. Opin kantapään kautta, että ala-asteelaisilta on turha odottaa demokraattisen äänestämisen tuottavan positiivista tulosta. Vapaus vaihtoehtoihin tuottaa vaan katastrofin. Kansainvälisen luokan kanssa leikittiin sitten lipunryöstöä koulun pihalla ja yllättävää kyllä, joka ikinen oppilas osallistui leikkiin sillä lopputuloksella että kaikki olivat sateesta ja hiestä läpimärkiä jo puolen tunnin jälkeen. Sain naurut oppilailta kun käskin heidän muodostaa a line vaikka tarkotin a row. Mutta myöhemmin heidän irlantilainen opettaja kuvitteli mun olevan englantilainen aksenttini perusteella. Jotain kieltä olen näköjään Briteissä oppinut. 

Jostain syystä mun on vaikea muistaa ja tajuta, että lapsi, joka puhuu englantia on yhtä lapsi kuin samanikäinen suomea puhuva kakara. Vahingossa tuli välillä kohdeltua kv-luokkalaisia "vapaammin" koska oletin heidän olevan jotenkin kypsempiä. Saman erehdyksen olin tehnyt heti maanantaina ekaluokkalaisen kanssa ja sama linja jatkui vielä keskiviikkona ja torstaina. Oikeasti kv-luokkalaiset ovat kyllä pikkasen kypsempiä ja uskomatonta kyllä, he myös (keskimäärin) kohtelevat ja kunnioittavat opettajia paljon paremmin kuin suomenkieliset oppilaat. Mistähän tämä johtuu? 

Vaikka keskiviikko oli aika painajaismainen, johtuen mm. vikasta liikkatunnista kutosluokkalaisille pojille, niin torstai meni sitäkin paremmin. Olin sijaisena "laaja-alaiselle erityisopettajalle". Mistä näitä titteleitä revitään? :) Ensimmäistä kertaa opettaja oli ehtinyt jättää sijaiselle kunnon ohjeet, koska sijaisuus oli ennalta sovittu. Opetin koko päivän eri-ikäisiä kansainvälisen luokan oppilaita, mm. science ja suomea toisena kielenä. Heh heh. Mun suomi on niin loistavaa nykyään. Huomasin myöhemmin tokaluokkalaisia opettaessa, miten vaikeaa on tavuttaa joitain suomen sanoja. Rai-ti-o-vau-nu. Pi-an vai pian?

Eilen mulle selvisi, että kesän harjoittelu kusee kun en saakaan rahotusta. On Plan B:t vähissä, joten pulassa ollaan. Saa ilmotella, jos joku tietää jostain apurahamahdollisuuksista! Pliis!

1 kommentti:

  1. Voi ei! Kuin se rahoitus nyt noin kasahti? Tsemppiä hirmuisesti, toivottavasti pian nappaa jostain, että pääset sinne töihin!

    VastaaPoista