16. elokuuta 2011

Isle of Skye

Heinäkuun alussa matkailtiin perheen kanssa pikkasen Skotlannin länsirannikolla ennen mun valmistujaisia. Vuokrattiin auto Aberdeenistä ja suunnattiin ensin kohti Invernessiä. Iloisesti köröteltiin Loch Nessin kohdalla vilkuillen, josko hirviötä näkyisi, kun yksi auton eturenkaista meni puhki ja rikki. Edessä oli renkaanvaihto autotiellä, hädin tuskin sivussa, juuri melkein mutkan kohdalla ja jostain ihme syystä keskellä kärpäsparvea. Kokemus oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Jouduin myös monille eri ihmisille selittämään puhelimessa mitä meille oli käynyt ja kysymään neuvoa jatkon suhteen. Onneksemme kyseessä oli perjantai-ilta ja olimme matkalla pienelle saarelle, Länsi-Skotlantiin. Autovuokraamon yhteistyöhuoltsikan tai vastaavan löytyminen oli siis aika epätodennäköistä. Mikä tuuri! Köröttelimmekin sitten koko loppu vkonlopun vararenkaalla, visusti alle 50 mailia tunnissa kuten ohjeet neuvoivat.

Skotlannin tiet ovat aivan jumalattoman huonossa kunnossa ja ne ovat lisäksi aivan jumalattoman kapeita. Siihen lisäksi vielä vasemmanpuoleinen liikenne ja satunnaisesti tielle sattuvat lampaat niin soppa on valmis. Loppumatka auton suhteen sujui kuitenkin mutkitta.

Tässä on käytännössä vain yksi kaista, mutta liikenne kulkee molempiin suuntiin.

Ensimmäisenä iltana ajomailien määrä ei näyttänyt vähenevän ja soittaessani varaamaani Bed & Breakfastiin sain kuulla varaukseni epäonnistuneen, sillä pariskunta oli tehnyt tuplabuukkaukset toisistaan tietämättä ja meille ei ollutkaan tilaa. Heinäkuisena viikonloppuna Isle of Skye on tietenkin täynnä turisteja, joten kaikkien B & B pihassa oli tympeä "no vacancies" kyltti roikkumassa. Onneksi alkuperäinen B & B pariskunta oli loppujen lopuksi avulias ja lupasi hoitaa meille yösijan naapurustosta.. jonne illalla n. 22 aikaan eksyimme, vaikka matka tuntuikin loputtomalta.

Eilean Glas B & Bn piha

Saimme kokea jännittävän vuorovesi-ilmiön aivan neniemme edessä kun saapuessamme täynnä vettä oleva lampi talon edessä oli tuntia myöhemmin aivan kuiva. Lampaat pääsivät kävelemään viheriölle, mutta jäivätkin loukkuun aamulla veden uudestaan noustua.

Seuraavana päivänä ajoimme pikkuteitä Isle of Skyen kaikkein läntiselle pisteelle, Nest Pointille. Auto piti jättää n. puolen tunnin kävelymatkan päähän ja kävely majakalle kulki vuoroin nousevaa ja laskevaa reittiä. Maisemat oli kyllä henkeäsalpaavia.

Nest Pointin majakka

Ajoimme myös saaren pääkaupunkiin, söpöön ja idylliseen Portreehin, itärannikolle. Kylässä on n. 2500 asukasta ja se muistattaa pikkasen Tobermoryä värikkään satamansa ansiosta. Siellä lounastimme oikein "skotlantilaisessa" ravintolassa, Café Arribassa, kuten nimestä voi päätellä.

Toisena iltana yövyimme Skyen sillan kupeessa Kyleakin nimisessä kylässä. B & B oli aivan luksuspaikka ja makkareiden ikkunoista oli mielettömät näkymät joelle ja sillalle. Rannasta löysimme äidin ja siskon kanssa söpöjä simpukoita ja bongasimme jopa puisen karvalehmänkin.

Cliffe House B & B

Skye Brigde

Sunnuntaina kotimatkalla poikkesimme heti aamusta Highland poni vaellukselle koko konkkarokan voimin. Alkujännityksen ohimentyä ratsastuksestahan rupesi pian nauttimaan ja maisemat oli taas upeat, tottakai.

Skye oli paljon hienompi kuin osasin ennalta kuvitella. Ehdimme hyvin parissa päivässä ajaa saaren ympäri länsirannikkoa ylös ja itäpuolta takaisin alas. Ehdottomasti lähtisin sinne vielä joskus takaisin valloittamaan saarta lisää!

1. Vautsi mitä kuvia. Aivan mahtavalta näyttää! Ja jee, että olet taas päivittänyt. Olen tässä odotellut ;)

2. Oi miten kauniita maisemia! Näyttää kyllä ihan satumaiselta. :) Varmasti oli upea reissu! Kaverini asuu noilla seuduilla ja nyt kyllä heräsi into sinne vierailemaan.. :)

3. anna: Juu, yllätyin itsekin kun pääsin niitä vihdoin tutkimaan! :D On ihanaa olla rauhassa kotona kaiken reissailun ja houstailun jälkeen.

jemi: Suosittelen Skyeta lomakohteeksi, ehdottomasti! :) Välimatkat ja kulkuyhteydet vaan ovat sellaisia, että melkein pakko on auto olla alla, jos meinaa jotain nähdä.