4. joulukuuta 2011

The Help - Piiat


Katsoin tänään kyseisen elokuvan. Päätin antaa sille mahdollisuuden, koska se sattui näkymään Cuevanan etusivulla.. olin todella positiivisesti yllättynyt, koska trailerin perusteella en ollut tämän katsomisesta erityisen innostunut, vaan se vaikutti minusta todella ennalta-arvattavissa olevalta Hollywood-hömpältä. Tarina on kuitenkin liikuttava, inspiroiva, hauska ja samalla surullinen. Elokuva sijoittuu 1960-luvun Jenkkeihin, Mississippin osavaltioon, jossa mustilla ei erityisemmin ole muuta ihmisarvoa kun toimia valkoisten kotiapulaisina. 

Elokuvassa on monta hauskaa ja oikein onnistunutta henkilöhahmoa ja paljon vastakohtia. The Help pistää miettimään, vaikka se sijoittuu ajassa puoli vuosisataa taaksepäin ja on periaatteessa kertomus historiasta. Tarina saattaakin Jenkeissä olla kaukana nykytodellisuudesta, mutta uskon, että monessa maailman kolkassa tällainen on vielä nykypäivää. 

Mulle tuli mieleen Argentiina. Siellä yksi harvoista asioista, joihin mun on aina ollut kaikista vaikein suhtautua, on juuri tämä kotiapulaiskysymys. Vähän kuten tuossa elokuvassa, on mun argentiinalaisessa hostperheessä ollut sama kotiapulainen viimeiset parikymmentä vuotta. María taisi olla n. 18-vuotias kun hän ensimmäisen kerran aloitti työt kotiapulaisena ja lastenvahtina ja on siitä lähtien asunut mun hostperheessä sunnuntai-illasta aina perjantai-iltaan saakka. Mun hostsiskoille Maríasta on tullut "toinen äiti". Ainoa ero argentiinalaisen Marían ja tuon elokuvan kotiapulaisilla on se, että Argentiinassa kotiapulaisilla on yleensä suht sama ihonväri ja he saavat käyttää samoja vessoja kuin työnantajansa (perhe) ja joskus myös syödä samassa pöydässä (ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa). Joskin jossain määrin myös Argentiinassa kotiapulaiset ovat yleensä naapurimaista tulleita maahanmuuttajia tai köyhempiä paikallisia, joilla usein on tummemman sävyinen iho. 

Jo ensimmäisen kerran Mendozaan suunnattuani vuonna 2005, olin Suomessa tottunut pesemään itse pyykkini ja petaamaan sänkyni ja yhtäkkiä minun pitikin jättää nämä Marían hoidettaviksi. María laittoi meille aamupalat ennen kouluun lähtöä, herätti meidät, laittoi siskoille koululaukut valmiiksi, kävi päivän aikana ruokakaupassa, siivosi koko kämpän, pesi pyykit, petasi sängyt, lattoi ruuat, kattoi pöydät, tarjoili ruuat,  tiskasi astiat, toimi puhelinvastaajana sekä ovivahtina ja yleensä järjesti siskojen vaatekaapit ja huoneet. Ei toki kaikissa argentiinalaisissa perheissä kotiapulainen asu perheen luona, mutta mun hostperheessä näin on ollut jo vuosien ajan. Maríasta on tullut melkein perheen jäsen, mutta silti kaikki aina kiroaa kun eivät tarvittaessa löydä tavaroitaan, koska "María on taas piilottanut ne jonnekin".. tämä sai välillä mun niskakarvat pystyyn. Silti Maríasta on tullut myös osa sukua ja hän on mukana kaikilla isovanhempien ja serkkujen synttäreillä ja kissanristiäisissä. 

Tämä on aika vaikea aihe, koska esimerkiksi Argentiinassa tuloerot ovat vielä suuria (vaikkei niin pahoja kun vaikka muualla Lattareissa) ja toisaalta on kai parempi, että ihmisillä on töitä vaikka kotiapulaisena kuin että he joutuvat kadulla kerjäämään. Nyt kun mun hostsiskot on kasvaneet ja nuorinkin on jo 15v. niin María on saanut luvan kouluttaa itseään kotitöiden ohella käymällä pari kertaa vkossa kampaajakurssilla. Voitte vaan arvata, että nykyään kaikkien kotitöiden lisäksi, hän myös laittaa siskojen hiukset (suoristaa yms. perjantai-iltaisin). 

Suosittelen The Help -leffan katsomista kaikille! Onko joku teistä jo nähnyt sen? tai kenties lukenut kirjan?

9 kommenttia:

  1. Kiitos muistuksesta, minun pitikin tuo elokuva jostain etsiä käsiini. :) Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja aihe on aina ajankohtainen.

    Kuulostaa kyllä hurjalta tuo kotiapulaisen elämä. Itse au pairina täällä Englannissa ollessa sain kokea todella olevani "luokkajärjestelmän alimpia" ja tänne tullessa muutenkin kauhistuin jyrkistä luokkaeroista ja apulaisten kohtelusta. Kotiseudulla rikkaiden kotiäitien Gucci-laukkujen seassa kulkiessa sai tuntea arvonsa.

    VastaaPoista
  2. Luin kirjan muutama kuukausi sitten, ja kävin katsomassa elokuvan melkein heti kun se tuli täällä teattereihin. Harvinaisen hyvin onnistunut elokuvaversion hyvästä kirjasta! Aluksi jotkin hahmot eivät mielestäni vastaanneet kirjan hahmoa, mutta elokuvan aikana rupesin kuitenkin pitämään molemmista versioista. Suosittelen itsekin kirjaa ja elokuvaa kaikille!

    VastaaPoista
  3. Mä olin vähän pettynyt leffaan sen kirjan lukemisen jälkeen, se kirja iski jotenkin niin lujaa. Mutta paremmin kyllä toteutettu kuin yleensä nuo leffa versiot kirjoista!

    VastaaPoista
  4. jemi: Joo, olet oikeassa.. eipä tarvitse edes Euroopan ulkopuolelle lähteä, niin tuollainen todellisuus tulee vastaan.

    Jenni ja Laura: Leffan katsominen onkin jotenkin helpompi juttu, jos ei lukeminen innosta.. mutta koska pidin leffasta, niin ehkä kirjankin voisi jossain vaiheessa lukea!

    VastaaPoista
  5. Tätä leffaa mä olen hehkuttanut kaikille jo elokuusta asti!:) Olin katsomassa sen Espoon Cine-festareilla jo silloin, ja itse pidin siitä älyttömästi. Kirjakin on hyllyssä, tosin vielä avaamattomana.:)

    VastaaPoista
  6. Mä ostin kirjan kun oltiin Roomassa ja luin sen sit melkein loppuun lennoilla (matkaseura valitti että oon tylsää seuraa :P). Pitääkin katsoa se cuevanasta!

    VastaaPoista
  7. Miina, et ole mulle muistanut hehkuttaa! :)

    Noora, oletan, että se olet sinä joka Roomassa luki Piioista.. onnistuin lopulta katsomaan cuevanasta vain puolet elokuvasta. Loput piti etsiä muualta. Toivottavasti sulla on parempi tuuri!

    VastaaPoista
  8. Ai kun just hyvästi kirjoitit tästä aiheesta, just viime viikolla pitelin tätä kirjaa hyppysissäni ja meinasin kattoa tän leffan lentokoneessa tänne tullessani! Jostain syystä en kuitenkaan vielä kattonut, mutta pitääpä kyllä lukaista tuo kirja, kunhan saan tuon Millenium-trilogian viimesen osan luettua.. Kiitos muistutuksesta/ suosituksesta!

    VastaaPoista
  9. Joo, olepas hyvä, kaima! :) Pitänee itsekin tarttua kirjaversioon jossain vaiheessa, jos vaikka tarinasta saisi jotain uutta irti.

    VastaaPoista