25. helmikuuta 2012

astetta fiksumman näköinen

Olen vihdoinkin hankkinut silmälasit. Tätä on siis mietitty ja hankinta on ollut suunnitelmissa kohta kolme vuotta. Jo oli aikakin! Mulla on pienestä pitäen ollut todella hyvä näkö. Ala-asteella ja yläasteellakin vielä onnistuin aina terkkarin tarkastuksen yhteydessä näkemään kaikki E-kirjaimet, ihan ne alimmalla rivillä olevat myös. Mun vanhemmat ovat onnistuneet elämään ilman laseja lähes viiskymppisiksi asti, joten mun hyvä näkö on ollut ihan luonnollista. 

Sitten Kanadassa kävi jotain erikoista kun yhtäkkiä huomasin raskailla politiikan teorian luennoilla, että kaveri kirjoittaa muistiinpanoja puolet nopeammin ja mä jouduin siristelemään kauan saadakseni powerpointista selvää. Jotain kummallista oli siis tekeillä. Mulla ei ollut mitään ongelmaa koneella tai kirjaa lukiessa vaan lähinnä just kun olis pitänyt kaukaa lukea jotain. Kävin sitten heti Suomeen tultua vuonna 2009 toukokuussa silmälääkärissä, muttei se huomannut oikeastaan mitään vikaa mun näössä. Hänen muutaman sadan euron analyysin mukaan olisin voinut hankkia lukulasit, jos jotain. Se siitä sitten. 

Nyt kun äiti tartti uudet lasit, ja tarjouksen johdosta saatiin mulle kaupan päälle omat, ajattelin, että ehkä oli jo aika. Varsinkin kun syksyllä viimeistään voi tulla tarve istua luonnoilla ja nähdä pidemmälle. Toistaiseksi en ole uusia laseja vielä hirveästi pitänyt päässä, lähinnä vaan olkkarin sohvalla telkkarista gilmoren girlsejä katsoessa, kun olen huomannut, etten voi olla lukematta tekstejä, mutta ne näyttävät välillä puurolta. Olen kokenut aikamoisen valaistuksen kun puuro muuttuukin täysin selkeäksi tekstiksi. Wau! Viime päivinä olen myös huomannut ongelmalliseksi ratikkojen ja bussien tunnistamisen (ei siis keskenään), koska eilen muuan muassa en erottanut ihan kun vasta läheltä oliko ratikka 4 vai 10. Ne on huolestuttavan erilaisia numeroita. Vanhuus ei taida tulla yksin. Oon silti iloinen mun uusista, päheistä pokista. Ja nyt olen, ainakin teoriassa, astetta fiksumpi.

10 kommenttia:

  1. Kivat rillit! Voi että, mulla on ollut hankintalistalla uudet rillit jo kohta kaks vuotta, mutta aina vaan priorisoin jotain muuta... saisinpa mäkin kylkiäisenä kun joku muu tarvii :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Tää meni kyllä aika kätevästi juu, koska muuten olisin varmaan odottanut rillejä seuraavat kolme vuotta vielä.. eivät ole ihan korkeimmalla prioriteettilistalla. :)

      Poista
  2. Kivat ja fiksunnäköiset rillit sulla, kyllä noita sopii käyttää! :)

    Mä sain ekat lasini lukiossa. Ekat pari vuotta välttelin niitä ja yritin samaan aikaan kuitenkin istua siellä lempparissani takarivissä. :D Jossain vaiheessa oli pakko hyväksyä, etten näe kunnolla ilman laseja, mutta edelleen kyllä niiden käyttö vaatii multa totuttelua... Onneksi on kuitenkin piilarit!

    Oon muuten kans hypännyt joskus väärään bussiin, kun sekoitin ilman laseja 54:n ja 72:n. Se oli vähän noloa ja harmillista, kun myöhästyin vielä töistä sen takia. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Jotenkin vaan tuntuu turhalta käyttää niitä jatkuvasti kun heti kun lukee jotain läheltä niin rupee pyörryttää. :) Ehkä leffassa ne vois olla hyvät. En vielä kuitenkaan suostu pitämään niitä pysyvästi päässä. :)

      Voi, voi. Täytyy toivoa, etten onnistu väärään bussiin nousemaan. Välillä vaan tulee otettua turhia spurtteja kun se ei olekaan mun bussi, joka on just lähdössä asemalta vaikka ensin niin luulen. :D

      Poista
  3. Hienot lasit, hyvin sopii sulle! Mä tahtoisin lasit ihan vaan tuon fiksuustekijän vuoksi :D Mun tilanne on ihan päinvastainen, vanhemmilla ja veljellä on lasit ollut jo iän kaiken päivää, mutta mun näkö on tosi hyvä. Oon aina bussipysäkillä se joka näkee ekana et mikä bussin numero on kyseessä.. Mutta tahon silti imagolasit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, onhan niitä sellaisia pelkillä raameilla, tai vaikka ilman tehosteita. :D Mä olin kans ennen se, joka näki kaiken jo kaukaa.. mutta en tosiaan tiedä mitä on käynyt. Eiköhän jostain dollaramasta saa halvalla imagolasit ;)

      Poista
  4. Tosi hyvännäköiset lasit ja ennen kaikkea istuu sulle tosi, tosi hyvin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Jaana! Nyt pitäisi enää opetella käyttämään niitä.. heh.

      Poista