16. maaliskuuta 2012

Ajassa 100 vuotta taaksepäin


Lähdettiin tuossa yksi vähän viileämpi päivä iltapäiväkävelylle tsekkaamaan millaiselta tämä barrio oikein näyttää. Junarata kulkee korttelin päästä Nicon kotoa, joten junien vihellykset kuuluu tänne meille asti. Junia kuitenkin kulkee täällä vain aniharvoin, joten käveltiin rataa pitkin asemalle asti. Varmuuden vuoksi kuitenkin tuota oikeanpuoleista, joka ei ole käytössä. 

Argentiinan rautatiet on hävettävän huonossa kunnossa ja junat myös. Koko maan parhaimmillaan lähes 50 000 kilometrin pituisesta rautatieverkostosta on käytössä enää vain murto-osa. Rautatiet rakennettiin Brittiläisen Imperiumin rahoituksella yli sata vuotta sitten, joskus 1800-luvun lopulla ja niitä on sen jälkeen kunnostettu hyvin vähän. Vanhoista juna-asemista huomaa, että ne on rakennettu englantilaisen mallin mukaan ja että ne on joskus olleet todella upeita.


Kuvassa näkyvä koira seurasi meitä junaraiteita pitkin asemalle asti. Jostain syystä argentiinalaisilla katukoirilla on muutenkin tapana seurata mua pitkin katuja. Sitä nimittäin sattuu harvase päivä. 


Tämä juna oikeasti kulkee Buenos Airesiin kolmisen kertaa viikossa. Junan lähes kaikki ikkunat on enemmän tai vähemmän säpäleinä. Bussimatka Bairesiin kestää noin 8 tuntia kun taas junamatka vähintään 12, yleensä kuulemma muutaman tunnin enemmänkin. 


"Salonki vain naisille"
Oven takana oli pieni odotushuone; penkkejä takan ympärillä, ja huoneen kautta pääsi puuteroimaan nenää. Huvittavin on tuo piirroksen yläreunassa oleva teksti -"...una nación sin trenes es una nación sin futuro..." = kansa ilman junia on kansa ilman tulevaisuutta. Niinpä!


Aseman julkisivu sentään on kunnostettu muutama vuosi sitten. Oleittaisin, että 200-vuotisjuhlavuoden puitteissa. "1883 Bahía Blanca 1910". Ovatko rakennustyöt kestäneet lähes 30 vuotta?!? Alla näkyvän plakaatin mukaan ensimmäinen juna Bahía Blancaan saapui 1884. Se oli merkittävä virstanpylväs alueen ja koko Patagonian kehityksessä. Niinä aikoina hallituksen "erämaan valloitus" oli käynnissä. Toisin sanoen se operaatio, jonka tarkoituksena oli tappaa kaikki inkkarit.


Nämä ratapihalle hylätyt junat ja veturit ovat vähintään yhtä huonossa kunnossa kuin ne kaverinsa, jotka vielä liikennöivät. Tässä veturi merkkiä "Britisch" vuodelta 1908. 


Argentiina on ihan uskomaton paikka, mitä tulee eri ammattiliittoihin. Vaikka junien ja junaratojen kunnostaminen hyödyttäisi kaikkia, tekisi liikkumisesta tuhansien kilometrien päähän paljon nopeampaa, olisi paljon turvallisempaa ja myös ekologisempaa on sitä turha odottaa tapahtuvan seuraavien kymmenien vuosien aikana. Kaikki pitkän matkan liikenne tapahtuu busseja käyttäen, joten bussiyhtiöiden (bussikuskien?) ja myös rekkakuskien ammattiliitot nirhaisivat kenet tahansa joka rupeaisi liputtamaan junien puolesta. Sitä odotellessa..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti