26. elokuuta 2012

Kaikki loppuu aikanaan

Aika lentää niin jättimäisillä siivillä. Viikon päästä tänään oon jo melkein Suomessa. Ihan uskomatonta. Neljä kuukautta buenosairesilaista elämää on kohta tullut täyteen. Jo vuosia olen miettinyt ja haaveillut, että olisipa joskus ihanaa asua jonkin aikaa Buenos Airesissa ja nyt kun olen täällä nelisen kuukautta asunut, olen aika  tosi tyytyväinen että olen sen tehnyt. 

Voro-varoitus bussissa


Mutta olen myös tyytyväinen, että se on pian ohi. Aikansa kutakin. En voisi kuvitella itseäni tänne asumaan loppuelämäkseni. Toisaalta en kyllä tällä hetkellä osaa kuvitella itseäni minnekään asumaan mummoksi saakka. Olen onnistunut kehittämään sellaisen sopivan viha-rakkaus -suhteen tähän eteläamerikkalaiseen Pariisiin. 

Lähes kaikilla koirilla on talvella vaatteet päällä.


Tää on ihan loistava, mutta toisaalta samalla ihan järkyttävä paikka. Täällä on paljon historiaa, kurjuutta, epätasa-arvoa, lattarimeininkiä, luksusta, modernia ja eurooppalaisuutta. Tässä kaupungissa on aivan omanlaisensa viehättävyys. Välillä katuja kulkiessa tuntee olevansa 50-luvulla ja toisaalta joskus sitä tuntee olevansa 2000-luvun Jenkeissä. 


Buenos Aires on ihan erilainen turistina kuin asukkina. Varmasti kaikki maailman kaupungit on erilaisia turistellessa kuin arkena ja työssäkäyvänä asukkina. Sitä on vaan vaikea uskoa ennen kuin sen kokee ja sen takia on ollut todella opettavaista, välillä raastavaa ja toisaalta aivan mahtavaa asua Bairesissa.

suomalais-argentiinalainen kulttuurifuusio


Täällä on todella paljon tekemistä ja ympärillä sattuu ja tapahtuu. Hetkeksikään ei voi herpaannuttaa otetta tai katsetta, ihan vaan oman turvallisuutensakaan vuoksi. Täältä löytyy betoniviidakkoa, vihreitä puistoja ja ruusutarhoja, katukoiria, kodittomia, suihkulähteitä ja vaikka mitä. Paljon kontrasteja.




Ihan varmasti tulen palaamaan tähän kaupunkiin vielä useaan kertaan ja muistelemaan haikeana näitä kuukausia. En kuitenkaan usko, että tulen enää koskaan asumaan tänne. Jos mun argentiinolta kysyttäisiin, ei oltaisi tultu tänne in the first place. Onneksi hänkin on oppinut tykkäämään pääkaupungistaan vähän enemmän kun on oppinut tuntemaan sitä paremmin.

bussi 102:n pysäkki ja innostunut odottaja

Buenos Aires on ihan eri maailma kuin Mendoza tai Córdoba, joissa olen aiemmin asunut. Ei ihme, että kaverini muualla ovat aina vähän vierastaneet pääkaupunkiaan. Täällä ihmisetkin on erilaisia, tottakai pääkaupungin syke on ihan erilainen kuin provinssin kaupungeissa. Jossain määrin viihdyn kyllä pääkaupungin sykkeessä, vaikka Helsingissä kasvaneena on tottunut kevyempään menoon kuin mitä se on tällaisessa miljoonakaupungissa.



Kaikesta huolimatta, meillä on olleet ihan mahtavat neljä kuukautta Buenos Airesissa. Ollaan pystytty viettämään aikaa useiden ihmisten kanssa, joita muuten nähtäisiin tosi harvoin ja samalla olen tutustunut moneen mahtavaan tyyppiin, joita tulee pian ikävä. Varmasti lähdetään täältä reilun viikon päästä hieman haikein mielin, mutta ollaan molemmat valmiita aloittamaan uusi luku. Kohta ollaan siis Suomessa ja sieltä matka jatkuu Barcelonaan. Pian on siis aika sopeutua taas uuteen maahan ja kulttuuriin.

P.S. Kuvat on random-otoksia viime viikoilta muuan muassa San Telmosta.

12 kommenttia:

  1. Taas mä oon täällä kommentoimassa, mutta kirjoitit niin hienosti! Kai se on jonkinlainen viha-rakkaus-suhde, joka ainakin itsellä on Buenos Airesiin. Siellä on tullut vietettyä aikaa lähes 2 vuotta opiskellessa ja useilla matkoilla ja varmasti tullaan jatkossakin käymään siellä säännöllisesti. S on kotoisin sieltä ja rakastaa kotikaupunkiaan, mutta molemmille tuli tänä kesänä sellainen fiilis, että jotain on muuttunut eikä se ole enää se sama paikka kun aikaisemmin.

    Mä niin toivoisin, että tulevaisuudessa nähtäisiin ihan erilainen presidentti ja edes joihinkin ongelmiin saataisiin ratkaisu. En edes uskalla miettiä miten korkealla hinnat on parin vuoden päästä, jos inflaatio jatkuu tällaisena :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tänään kyllä taas mietin, että "vitsit, ehkä sitä voiskin jäädä muutama viikko pidemmäks tänne vielä.." haha. Näin se menee. Jännä kuulla, että teidänkin mielestä asiat on muuttuneet, koska mulle tuli sama fiilis tällä kertaa (tänä vuonna) kun saavuin Argentiinaan.
      Toivottavasti jatkossa asiat kääntyis parempaan suuntaan, eikä alamäki enää jatkuis. Olen aika varma, että devalvaatio odottaa nurkan takana, ei kai nää hinnat voi loputtomasti nousta!

      Poista
  2. Sama juttu, en malta olla kommentoimatta, oli niin mielenkiintoisia näkökulmia! Etenkin kolahti tuo mummoksi saakka asuminen jossain. Miten kaikista maista ja kaupungeista löytää juuri sen omansa? Ei täydellisen, mutta joka tarjoaa sopivasti tuota viha-rakkaussuhdetta, tasapainoa. Ja käyköhän valinta sitä vaikeammaksi, mitä enemmän makuvaihtoehtoja maistelee. Tämä maa se ei ole, se on onneksi (?) jo selvinnyt.

    Minäkin toivoisin Marian tavoin ratkaisuja ja mahdollisimman tehokkaita sellaisia. Olen laittanut itselleni leikillisen inflaatiomaksimin kahvikupin hinnan avulla, mutta kiire voi tulla, jos sen hinnan täyttyminen meinaa laukkujen pakkaamista! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Vois kuvitella, että sitä vaikeammaksi menee, mitä enemmän vaihtoehtoja on. Niinhän se on jätskikaupassa myös! :)
      Mua kiinnostaa kuulla mikä on sun inflaatiomaksimi kahvikupille? Ehkä sen hinnan täyttyminen meinaa vaan kahvin juomista kotona ;)

      Poista
  3. Nähdäänkö me, nähdäänkö me Suomessa??? Millo jatkat sieltä matkaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää vahvasti siltä, että 11.9. matka jatkuu etelään..

      Poista
  4. Haha, mahtavia noi angry bird -matekupit!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En nähnytkään niitä enää tänä sunnuntaina, jotta olisin voinut kysellä hintaa.. :)

      Poista
  5. Hyvää kotimatkaa ja matkaa uuteen kotikaupunkiin myös! ;) Me vaihetaan paikkoja kun mä lähden nyt vuorostaan päivystämään sille mantereelle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos.. voisitte tehdä tankkauspysähdyksen täällä Bairesissa! Vai mitä kautta lennätte? :)

      Poista
  6. Tajusin juuri etten ole aiemmin kommentoinut lainkaan vaikka olenkin blogiasi jonkin aikaa seuraillut. Ollut tosi mielenkiintoista lukea Buenos Airesista ja katsella kaikkia kuvia, varsinkin kun olen pitkään halunnut päästä siellä päin käymään:)
    Hyvää kotimatkaa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Marika, kiitos kommentoinnista ja mielenkiinnosta :) Tunnustan, että olen minäkin blogisi lukija, vaikka harvoin eksyn kommentoimaan.

      Poista