30. elokuuta 2012

maapallon jakajalla

Mulla on vielä yhden kerronnan verran jäljellä tarinoita Quitosta.. meinaan meidän vika päivä oli ehkä kaikkein tapahtumarikkain ja yllättävin päivä. Aamulla käytiin kierroksella paikallisessa Valkoisessa Talossa, jossa presidentti Correa työskentelee ja varmasti pian houstaa Assangea ;)

Puolen päivän aikaan meillä oli treffit hotellilla yhden meksikolaisen häävieraan kanssa ja lähdettiin taksilla valloittamaan mitad del mundo -kaupunkia. Eli suunnattiin noin tunnin verran Quitosta pohjoiseen, missä "maapallon puoliväli" -niminen kylä (lue: turistikompleksi) sijaitsee ja missä ranskalaisten laskelmien mukaan maapallon jakaa päiväntasaaja. Ilmeisesti ranskikset on aikoinaan 1700-luvulla menneet laskuissa sekaisin ja alkuperäisasukkaat, inkat, olivat olleet oikeassa laskelmiensa kanssa. Paikallisia ei kuitenkaan kuunneltu vaan ranskikset veti viivan maahan ja nyt tämä maapallon puolivälin monumentti sijaitsee 240 metrin päässä oikealta päiväntasaajalta. Mutta sitä ei ehkä kannata kertoa, koska muuten valokuvat menettää hohdokkuutensa.

Mä oon maapallon pohjoiselta pallonpuoliskolta, joten oon pohjoisella pallonpuoliskolla ja herra on eteläisellä, etelästä kun tulee.

Kahdella dollarilla sai loistavan burgeri-lounaan taivaallisella tuoremehulla, vaikka oltiinkin ihan superturistisessa paikassa. Yksi paras juttu Ecuadorissa oli ehdottomasti hedelmämehut. Voi tsiisus! Meidän hotellin aamupalan mangomehu oli niin mahtavan herkullista, että vedettiin sitä herran kanssa kilpaa. En malttanut mennä illalla nukkumaan kun jo haaveilin aamupalasta ja mangomehusta.

Lähellä tätä "maailman puoliväli" -kylää oli sellanen Pululahuan geobotaaninen alue !?! (reserva geobotánica), jossa aktiivisen tulivuoren kraaterin päällä on kokonainen kylällinen ihmisiä. Se oli tosi vaikuttava paikka. Siellä kraaterin päällä asustelee noin sata perhettä, jotka elävät maanviljelyllä. Kylästä ei löydy puhelimia tai puhelinlankoja, eikä siellä ole kännykällä kuuluvuutta. Sieltä löytyy yksi hostelli ja jos oltais tiedetty siitä aikasemmin, oltaisiin ihan varmasti jääty yhdeksi yöksi nukkumaan kraateriin. Valitettavasti meidän lento lähti samana iltana takas Bairesiin, niin ei tällä kertaa ollut mahdollisuutta.

Siellä kylässä ei oikeastaan sada vettä, vaan joka iltaa tulee yökaste ja sumu. Ilmeisesti joka päivä kylä peittyy pilvillä iltapäivällä kolmen aikaan ja sitten niistä laskeutuu yökaste, jonka avulla maanviljely onnistuu. Tuolta meidän näköalapaikalta meni alas sellainen jyrkkä parin kilsan polku, jota pitkin kyläläiset nousee aasin selässä myymään viljelyksiään. Muuten tuonne kylään pääsee noin 20 kilsan kiertotietä autolla. Päivisin lämpötila voi nousta lähemmäs 30 astetta ja iltaisin lämpö laskee melkein nollaan. Hui!

Lopuksi ehdittiin vielä nappailla kuvia monumentilla, ennen kuin piti kiiruhtaa taksilla takaisin Quitoon hotellille ja sieltä suoraan lentokentälle.

Quito oli tosi hieno kaupunki ja mun mielestä ehdottomasti näkemisen arvoinen. En siltikään usko, että menisin sinne uudestaan. Pitkästä aikaa mulla tuli sellanen fiilis, että "onpas kiva paikka, mutta tää on nähty", koska olen yleensä reissulla aina suunnittelemassa paluuta. Vähän kyllä harmittaa, ettei ehditty muuta Ecuadoria nähdä tällä kertaa.

1. Haha, niin ranskismeininkiä! "Se puoliväli on tässä, koska me sanotaan niin. Point finale." :D

2. Tervetuloa vaan tänne mun kraateriin, puhelimet kyllä löytyy mutta ei niissä mitään kuuluvuutta ole :D Hienoja kuvia!

1. Hahahha.. kiitos, kiitos. Tulen kyllä! Viimeistään uudeksi vuodeksi, eikö niin? :D

3. Oh la laa, mitä kuvia. Tosi makeita!

4. Muakin huvitti tuo ranskalaisten "kyllä ME laskemme oikein" -meininki. Moni asia vuosisatojen myötä puuttuu, mutta ranskalaisiin voi aina luottaa. :D T: nimim. ranskalaisten insinöörien(kin) kanssa töitä tehnyt... ;)

1. Hahaha, niiden mentaliteetti ei muutu. Onneksi joku asia on pysyvä! :)

5. Ja mä kun luulin, että oikeasti seisotte eri pallonpuoliskoilla :P No, joka tapauksessa hauska kuva ranskalaisten mittavirheestä huolimatta!