27. toukokuuta 2014

Ei niin hyvää, ettei jotain pahaakin

Ehkä vähän dramaattinen otsikointi tässä tapauksessa, mutta mulla nyt vaan keittää niin älyttömästi, että haluan avautua. Katsotaan helpottaako tää! Aloitetaan siis koko Italian matkan ikävimmästä tapauksesta, eli kotimatkasta.

Meidän oli tarkoitus lentää Firenzestä takaisin Barcelonaan perjantaina illalla kello 21:00. Firenzen kenttä on yksi kaikkien aikojen kämäsimmistä ja mentiin vielä ihan turhaan oikein ajoissa kentälle, koska mehut oli jo ihan loppu ja hotellilla odottelukaan ei houkutellut. Vähän ennen lennon lähtöä salissa kuulutettiin normaalisti, että boarding alkaa. Sen jälkeen kun kaikki oli tunkenut itsensä epämääräiseen rykelmään portin eteen, kuulutettiinkin lennon olevan yhtäkkiä myöhässä. Ja hetken päästä ilmoitettiin, että koneessa on tekninen vika. Tunti sen jälkeen kun lennon oli tarkoitus lähteä odotettiin vielä teknikkojen arvioita, oliko koneella mahdollista lentää. Ilmeisesti lentokoneen bensatankki vuoti, ja ongelma oli niin paha, että lento lopulta peruttiin kokonaan.


Kello oli yli 11 perjantai-iltana kun meille vihdoin ilmoitettiin, että kone ei sinä iltana lennä, vaan meidät kuljetettaisiin bussilla Pisaan (n. 80 km päähän) hotelliin ja sieltä vasta seuraavana aamuna lennettäisiin Barcelonaan. Tätä informaatiota nämä italialaiset Vuelingin lentokenttätypsykät eivät osanneet edes kuuluttaa (millään kielellä), vaan yli 100 matkustajaa kävi yksitellen kysymässä mistä oli kyse tai tieto kulki puskaradion kautta. Englantia he eivät tietenkään osanneet lähes ollenkaan, mutta onneksi italiaa sentään ymmärtää. Kävi sääliksi niitä jenkkimatkustajia, jotka elivät vielä pahemmassa epätietoisuudessa.

Meille luvattiin Pisassa hotelli, illallinen ja aamupala, sekä lento seuraavana aamuna kello 9. Italialainen lentokenttätypy kertoi sen mulle henkilökohtaisesti. Kaikki kesti tietenkin ihan järkyttävän kauan, odotettiin ja odotettiin, että päästäisiin ensin hakemaan matkalaukut takaisin (ne oli jo koneessa). Sen jälkeen odotettiin meitä Pisaan vieviä busseja, joita oli yhteensä kolme. Voitte kuvitella mitä seuraa kun bussit saapuu yksitellen ja kaikki 130 matkustajaa yrittää änkeä bussiin samaan aikaan. Noin tunnin ajomatkan jälkeen bussikuskit lemppas meidät Pisan kentälle ja kello oli yksi aamuyöllä. Tähän aikaan me oltaisiin alkuperäisen suunnitelman mukaan oltu jo Barcelonassa omassa sängyssä nukkumassa. Mutta ei. 


Me matkustettiin lopulta tokassa bussissa ja seurattiin vaan edellisiä matkustajia Pisan lentokentälle sisään. Samalla kaiuttimista kuulutettiin, että lentokenttä suljetaan nyt, viimeisen lennon lähdettyä. Turvamiehet pinkoivat äkkiä paikalle ihmettelemään mistä keskellä yötä yhtäkkiä ilmestyi 100 vihaista ja väsynyttä matkustajaa. Eivät he voineet meitä pihalle enää siinä vaiheessa heittää, joten italiaksi selviteltiin mistä oli kyse. Selvisi, ettei kukaan tiennytkään mistään hotellista eikä meitä ollut kukaan Pisassa vastassa. Bussikuskit vaan dumppasivat kentälle. Aika nopeasti tajuttiin, ettei mitään hotellia tai illallista missään ollut odottamassa. Vuelingin asiakaspalvelupuhelin oli suljettu tuntia aiemmin, joten sinnekään ei ollut soittamista. Turvamiehet sentään saivat vahvistettua lentokentän johdon kanssa, että meille tosiaan oli järjestetty seuraavana päivänä aamusta ylimääräinen lento. Yritä siinä sitten kello kaksi aamuyöstä (viikonloppuna) lähteä etsimään hotellia Pisan lentokentältä. Hip hei. Onneksi sentään saatiin jäädä kentälle yöksi. Yhtäkään minuuttia ei tullut nukuttua, mutta tehtiin tuttavuutta yhden meksikolaisen häämatkalla olevan pariskunnan kanssa. Ja lauantaina aamulla saatiin kämäset "snack voucherit", joilla pystyi lunastamaan yhden voileivän ja kahvin lentokentän baarista. Päästiin kuin päästiinkin kotiin puolen päivän aikaan, reilut 12 tuntia myöhemmin. Ja arvaatte varmaan, että Vuelingin tiskillä Barcelonan kentällä kävi kuhina.

Mulla ei ole ikinä käynyt lentojen kanssa näin huono säkä ja itse asiassa koko touhu tuntui vain pahalta unelta. Kaikki tuntui niin epätodelliselta, että odottelin piilokameroiden saapuvan jostain nurkan takaa minä hetkenä hyvänsä. Aivan järkyttävän epätodellista ja alkeellista toimintaa lentoyhtiöltä. Ymmärrän kyllä, että kyseessä on halpalentoyhtiö, mutta me oltiin vielä ostettu Iberian lennot, jotka Vueling  sitten operoi.


Ymmärrän myös, ettei ole helppo nakki järkätä yli sadalle matkustajalle hotellimajoitusta myöhään perjantai-iltana pienestä turistikaupungista. Varmaan aikamoinen mission impossible. Mutta olisivat edes voineet tiedottaa asiasta etukäteen (eikä valehdella), niin olisi jokainen osannut asennoitua tilanteeseen omalla tavallaan, jäädä tietoisesti lentokentälle nukkumaan tai järkätä hotelli jostain läheltä. Nyt ihmeteltiin tovi Pisan kentällä ja odoteltiin vastauksia. Pahinta tässä on se, että jos meidän bussit olisi saapuneet kymmenen minuuttia myöhemmin, oltaisiin lentokenttä ehditty sulkea ja koko konkkaronkka jääty yöksi ulkosalle.

Olen tietoinen EU:ssa säädetyistä lentomatkustajien oikeuksista ja niihin vedoten väännettiin heti Barcelonan kentälle saavuttua reklamaatiot Vuelingin tiskillä. Samalla täytettiin vielä joku Barcelonan kaupungin (Generalitatin) oma kuluttajansuoja-lomake. Varmuuden vuoksi tein samaisen Vuelingin reklamaation vielä netissä kotiin päästyäni (näin yhtä kanssamatkustajaa oli kentällä neuvottu). EU:n lentomatkustajien oikeuksien mukaan meille olisi kuulunut oikeus virvokkeisiin, ateriaan, yhteydenpitoon, yöpymiseen sekä lisäksi rahallinen korvaus (250 €). Näiden sijaan saatiin yksi "snack" aamulla.

Tänään sitten sain Vuelingilta lyhyen sähköpostin, jossa he ensin pahoittelevat tapahtunutta. Sen jälkeen siinä höpistään säädöksistä mikäli matkustaja on päättänyt olla odottamatta vaihtoehtoista lentoa ja todetaan ruokaseteleiden mahdollisuus. Lopuksi viesti toteaa, että tässä tapauksessa lentoyhtiö on toiminut EU:n säädösten mukaan, eivätkä voi yllä todetuista syistä johtuen tarjota lisäkorvausta. Whaaat? En meinannut uskoa silmiäni. Tämä sähköpostilla tullut vastaus ei nyt ollenkaan vastaa tätä meidän tapausta millään tavalla, eikä siinä viitata perjantain tapahtumiin. En ymmärrä. Laitoin heti viestiä takaisin ja vielä linkin EU:n sivuille, jos asiakaspalvelussa osataan sellaista lukea. Katsotaan miten käy. Olen valmis tappelemaan oikeuksistani.

On täysin hävytöntä, että nykymaailmassa voi joku lentoyhtiö toimia näin. Eikö vaan? Onko kellään kokemusta vastaavasta muiden (halpis)lentoyhtiöiden kanssa? En tiedä kuinka hyvin Espanjassa kuluttajansuojalaki tunnetaan tai millainen se on. Olis meinaan pari muutakin keissiä tässä taisteltavana.

32 kommenttia:

  1. Voi kurjuuksien kurjuus! Jo on ollut säkää... Tsemppiä taisteluun! Plussana olkoon, että selvisitte ehjinä takaisin kotiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, onneksi juu. Ei olis ollut mukava lentää sinä iltana miettien tippuuko kone jossain vaiheessa, joten toisaalta parempi, ettei jouduttu siihen nousemaan :)

      Poista
  2. Meilla kavi vahan samanlainen keissi Iberian kanssa kun halusimme kaverin kanssa vaihtaa paluulippujen paivamaaraa. Saimme Iberialta erittain paskaa palvelua ja teimme hukkareissun Mexico Cityyn kentalle koska puhelimessa meille neuvottiin etta siella voisimme vaihtaa liput Iberian tiskilla. No tiskilta saatiin vaan rakaiset naurut ja todellakaan meille ei vaihdettu lippuja. Kirjoitimme kunnon reklamaation Iberialle ( http://unaventurera.blogspot.mx/2011/06/rakkauskirje-iberialle.html ) ja ikipaivana emme saaneet vastausta. Eka ja vika kerta kun buukkaan lennon kyseiselta puljulta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hitto.. olis kai pitänyt lähettää sama maili kymmeneen kertaan :S Iberia on kyllä ehkä yksi kämäsimmistä kansallisista lentoyhtiöistä mitä tiedän, mutta luulis niilläkin nyt jotain kunnioitusta olevan itseään ja asiakkaitaan kohtaan.

      Mä haluaisin kans sanoa, etten ikinä enää matkusta noiden lennoilla, mutta tiedän että siinä vaiheessa jos ne tulee liian monta euroa halvemmaksi verrattuna muihin vaihtoehtoihin, niin voi olla vaikea vastustaa..

      Poista
  3. Voi ei! Kuulostaa kyllä oikein painajaiselta. Itse olen usein myös tosi kiukkuinen kaikesta vastaavasta epäreilusta toiminnasta, mutta aika harvoin niistä tekemistäni valituksista olen mitään korvauksia kuitenkaan saanut. Kannattaa toki yrittää; kun tarpeeksi monta tarpeeksi vihaista viestiä tulee, niin toivottavasti yhtiökin tajuaa, että jotain meni pieleen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi harmi. Luulis, että kun nykyään huono asiakaspalvelu yms. leviää niin helposti netissä (tai ehkä kans hukkuu kaiken muun sekaan), niin yrityksiä tällasten asioiden selvittäminen kiinnostais. Meinaan kyllä nyt pommittaa niitä ihan viimiseen pisaraan saakka.

      Poista
  4. Siis mitä! Nyt on italianot ja vueling olleet yhdessä oikein vauhdissa. Konerikkojahan tulee mutta tämä järjestely on sitten todella eri asia... kannattaa taistella ihan urakalla noista oikeuksista eikä antaa periksi. Se 250e vielä joskus lämmittää mieltä kun sen saat.

    Pisan kenttä on muuten (ilman hässäkkää;) tosi kiva, pieni ja kätevä. Joskin hyvin perus. Monet kerrat ollaan istuttu tuossa lentokentän ulkopuolella viltillä ennen lähtöä nauttimassa lämpimästä ilmasta ennen lentoa Lontooseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, todellakin. Oli vielä sellasia italialaisia typsyköitä, joilta oli naamaa leikelty sen verran, että oli varmaan aivotkin poistettu samassa syssyssä! :D

      Toivottavasti saadaan se 250e per nokka taisteltua. Vähintä mitä ne voi tehdä. Ja vielä ihan naurettavaa, että siitä pitää varta vasten taistella. Luulis nyt heidänkin tajuavat, että virheen tekivät kun on niin selvä keissi.

      Oli se ihan kodikas kenttä, mutta klo 4 aamuyöstä kun ei ole ripaustakaan nukkunut ja ilmastointi menee päälle, oli kyllä pikkasen pinna kireellä :D ja kämäset ne paninit on sielläkin, ihan kuten muillakin lentokentillä.. mutta piha oli siisti :)

      Poista
  5. Mulla nousee verenpaine jo pelkästään tämän lukemisesta, gaaaaahh!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eikö. Nyt tää tuntuu jo itsestä vähän huvittavalta, mutta ei kyllä perjantai-iltana naurattanut. Varsinkin kun olin jo KOKO päivän odottanut sitä hetkeä kun illalla pääsen kotiin, omaan sänkyyn nukkumaan. Ironista! :)

      Poista
  6. Voi kurjuus, kuulostaapa todella ikävältä :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä toivo kellekään vastaavaa tilannetta..

      Poista
  7. Voi että! Itsekin olisin ihan kiukkuinen tuollaisen jälkeen :( Väsyneenä ja nälkäisenä pitkän reissun päätteeksi ei ole mitään herkkua. Toivon todella, että reklamointinne tehoaa ja saatte korvausta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidetään peukut pystyssä. Infoon sitten kuinka kävi!

      Poista
  8. Voi miten hävytöntä toimintaa ja miten ärsyttävää ja ikävä tuo teidän paluulentonne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä mun mielestä erittäin hävytöntä toimintaa. Yksi kanssamatkustaja kirjoitti suoraan lomakkeisiin, että "meitä kohdeltiin kuin koiria", ja niinhän se olikin.

      Poista
  9. Voi ei miten huonoa palvelua ja miten huono tuuri! :( Taistelkaa kynsin ja hampain niistä oikeuksista!! Eihän nyt tuolla tavalla voi vaan toimia.
    Onneksi meillä Vueling pelas mennessä ja palatessa ihan aikataulujen mukaan. Olen muutenkin niin kärsimätön ihminen, että olis kyllä Italian typykät saaneet tuolla kunnolla kyytiä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä, kai ne sentään joskus onnistuu :D
      Tais itskutypykät olla sitten kuitenkin astetta fiksumpia luvatessaan meille hotellit ja ruuat, muuten oisivat saaneet vihaset matkustajat päällensä oikein urakalla!

      Poista
  10. Kuulostaa kyllä valitettavan tutulta toiminnalta.. Itselläni on ollut samantapaisia ongelmia SASin kanssa; peruuttivat lennon, eivät suostuneet korvaamaan (taikka vaivautuneet aluksi edes etsimään korvaavaa lentoa), ilmoittivat ettei ole heidän ongelmansa että olen lennon peruuntumisen takia yöpaikaton ja että ilmainen leipä kentällä kyllä korvaa kaiken. Onneksi ei yksin tarvinnut riidellä porukan kanssa, kun eräs nuori pariskunta pisti kunnon shown pystyyn lakisanastonsa ja iPadilla auki olevien EU:n lentomatkustajien oikeuksien kanssa.. Lopulta saatiin (monta tuntia myöhäisemmet) lennot itse kukin, mutta jonkin mysteerisen syyn takia mut lennätettiin pokkana aivan toiseen kaupunkiin kuin piti, ja jouduin sitten omasta kukkarostani maksamaan vielä ylimääräinen hostelliyönkin. Huoh. Eipä tunnu oikein noiden säätämisten arvoisilta nää halpisyhtiöt, vaikka hintansa puolesta on varmaan pakko jatkossakin moisia käyttää. SASia kyllä välttelen viimeiseen saakka!

    Toivottavasti teillä selviää paremmin päin tuo! Sen verran tympeältä sotkulta kuulostaa, että pakkohan tosta on jotain korvata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eii.. mulla on sitten vaan ollut aiemmin mielentön tuuri, kun ei ole sattunut vastaavaa kohdalle koskaan ennen. Karseeta touhua. Tiedän, ettei SASsinkaan touhuissa ole kehumista, mutta toi nyt on ihan järjetöntä! Ne on itse asiassa kerran viivyttänyt mun Skotlantiin paluuta 8 tunnilla (johtui tosin lumisateesta), mutta en silloin tajunnut edes yrittää vaatia mitään korvausta. Edes voileipää. Vettä taisivat jakaa koneessa ilmaiseksi :)

      Poista
  11. Voi itku. Kokemusta vastaavasta ei ole, mutta kaikki sympatiat ovat puolellanne. Meiltä on kerran peruttu lento Intiassa, mutta meille järkättiin hotellimajoitus ja uusi lento seuraavaksi aamuksi. MUTTA: homma järjestyi näin sutjakkaasti ehkä sen takia, että yksi ministeri sattui olemaan samassa koneessa, ja herroillehan pitää aina pokkuroida. Peruuntuneesta lennosta kirjoitettiiin sitten lehdessäkin, hyvin närkästyneeseen sävyyn (lentoyhtiötä arvostellen), kun ministeri oli joutunut kokemaan niin kovia, että oli joutunut olemaan matkalla yhden ylimääräisen yön :-/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, olispa meilläkin ollut joku "tärkeä" henkilö mukana, tavallisen matkustajien lisäksi. Joskus siis asioiden on mahdollista toimia.

      Tämä koko keissi rupee jo tuntumaan vähän naurettavalta, niin että koko roskaan turtuu ja tulee kieltämättä mietittyä, antaako asian vain olla. Periaatteessa kuitenkin mua ällöttää enemmän ajatus siitä, että nämä lentoyhtiöt pääsee kuin pälkähästä, vaikka kohtelevat asiakkaitaan järkyttävällä tavalla. Tuskin mitään korvauksia koskaan missään nähdään (pitää taas laittaa jo kolmas selventävä viesti, kun ei näytä menevän perille, vaan vastaukset on puuta heinää), mutta ehkä nyt vielä yritän ainakin muutaman kerran.

      Poista
  12. Onneksi sulla on tahan saakka ollut lentojen kans hyva tuuri, koska niiden kans sahlaaminen itsesta riippumattomista syista on aivan hanurista! En ehtinyt lukea muita kommentteja, mutta helpolla ei korvaukset irtoa edes ei-halpisyhtioilta. Taalla ei olla EU:ssa, mutta lakeja on silti kuluttajaa suojaamassa. M taisteli kuukauden (sosiaalinen media vahvasti mukana) LANin kanssa ja sai kuin saikin meille lentovoucherit. Kentallahan me saatiin tasan 2 voileipaa :P Musta on normaalia, etta asiat menee rikki tai tulee saatilanteita, mutta juuri se tiedottamisen puute ja royhkea valehtelu saa mut kiehumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, teillä kävi lopulta ihan hyvin noiden vouchereiden kanssa. Toivottavasti saatte ne käytettyä ja otettua hyödyn irti jossain vaiheessa. Mä oon kans yrittänyt pommitella Vuelingia mm. twitterissä, mutta ne kommentoi vaan, että "laita viestiä meidän asiakaspalveluun" :D

      Poista
  13. No huh, mikä paluumatka! Mä olisin varmaan jo tuhertanu itkua närkästyksestä ja väsymyksestä ;) Ja kyllä tosiaan varmasti kaikkien sääntöjen mukaan teille kuuluu korvaus lennon pitkästä myöhästymisestä (ja olisi pitänyt tietenkin kuulua majoituskin!). Törkeää toimintaa, mutta varmaan käytännössä johtuu siitä, ettei kukaan yksittäinen henkilö ole ollut kyseisessä operaatiossa vastuussa ja siten joku lenkki on jäänyt hoitamatta. Sitä nyt ei voi puolustella millään, ettei asiakkaita edes tiedoteta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei siinä ollut itku kaukana, kun olin koko päivän uneksinut kotikadun falafeleistä iltapalana, omasta sängystä ja omasta suihkusta ja kodista noin yleensä. Ja sitten se vietiinkin 12h kauemmas :P
      Mä luulen, että niillä ei vaan puhtaasti resurssit riittäneet -eivät kai ole valmistautunut tollaseen tilanteeseen. Halusivat saada meidät äkkiä vaan Pisaan, siinä meni typyköilläkin jo ylitöiksi ihan varmaan ja hekin vaan halusivat kotiin.

      Poista
  14. Whoah, johan on käynyt huono onni!! Kannattaa ehdottomasti jatkaa asian jankkaamista, vaikka se varmasti voi viedä pitkän aikaa. Muistaakseni Archie Gone Lebanon blogin Inkalla oli jotain lentojuttuja aiemmin, joista se sai korvauksen kauan kauan matkan jälkeen. Mut sai kuitenkin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, niin muuten olikin.. pitää mennä takaisin kaivelemaan se postaus! Kiitos muistuttamisesta :)

      Poista
  15. Hei! Miun piti kommentoida siulle jo silloin, kun luin tämän, mutta sitten se jäi... Kunnes eilen törmäsin todella mielenkiintoiseen artikkeliin ja sinä tulit mieleeni. Laitan linkin tähän: http://www.rantapallo.fi/matkailu/uusi-palvelu-rantautuu-suomeen-nain-saat-rahat-takaisin-myohastyneesta-lennosta/

    Tosiaan kurja juttu tuo, että teidän lento oli myöhässä. :( Saako udella miten kävi? Vastattiinko sieltä lentoyhtiöstä, saitteko korvauksia? :) Miullakin oli Suomeen tullessa lento myöhässä, mut ei onneks paljoa. Nyt elokuussa puolestaan ollaan lähdössä Roomaan ja sen jälkeen Suomeen ja vähän kyllä pelottaa, että jos on lennot myöhässä, niin menetetään tää toinen lento. :O Ku tosiaan tuli edullisemmaks ostaa meno-paluut eikä vaan menolentoja. No, täytyy toivoa, että reissu sujuu hyvin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos. En ollut tietoinen Air helpistä ennestään. Aika pitkään intin vastaan Vuelingin asiakaspalvelun kanssa, lähetin aina uuden sähköpostin, kunnes he sitten pari viikkoa takaperin eivät enää vastanneet mun viestiin. Asia jäi toistaiseksi siihen. Ehkä yritän uudestaan :)

      Toivottavasti teillä käy hyvin lentojen kanssa. Ei kannata etukäteen stressata kun asialle ei sitten voi yhtään mitään, jos huono tuuri käy. :) Ehkä matkavakuutus voisi hätätilanteessa olla avuksi, jos käy huonosti ja myöhästyy lennolta.

      Poista
    2. Laitoin jo valituksen Air Helpin kautta menemään, niin simpppeli juttu. Raportoin sitten, jos se johtaa johonkin :) Kiitos vielä!

      Poista
  16. Oi, hienoa, jos tästä olisi teille apua. :) Pidetään peukkuja! :) Jään kuulolle. Ikävän kökköä palvelua Vuelingista. Minäkin oon tosiaan joutunu tekemään reklamaatioita viime aikoina, toinen Espanjassa ja toinen Suomessa. Ja tuntuu, että saa kyllä kynsin ja hampain taistella oikeuksistaan, mut toivotaan, että asiat selviää. :) Tsemppiä!

    VastaaPoista