2. joulukuuta 2014

Nostalgisia löytöjä

Tähän syksyyn asti olen vielä virallisen epävirallisesti asunut vanhempieni luona, sieltä on näiden seitsemän vuoden aikana löytynyt minun ikioma huone juuri sellaisena kun sen jätin syksyllä 2007 kun suuntasin Skotlantiin opiskelemaan. Toki olen välillä siellä asunutkin jopa useampia kuukausia, joskin lähinnä väliaikaisesti. Väliaikaisesti tässä ollaankin viime vuosina oltu vaikka missä. Nyt kun sitten ensimmäistä kertaa minulla on kotikodin lisäksi näin kodilta tuntuva koti, ja vielä Helsingissä, on vanha huoneeni päässyt muuttamaan muotoaan. 

Nyt vasta olen joutunut käymään läpi vanhoja tavaroita, muun muassa tutkimaan niitä ala- ja yläasteen aikana hamstrattuja tarra- ja kirjepaperivarastoja. Selannut läpi vanhoja lehtiä, erilaisia lehtileikkeitä - minkähän takia tämä olikaan säästetty, ja niin edelleen. Hullunkurista oli löytää kaikkien niiden papereiden seasta Sorbonnen yliopiston maisteriohjelman mainos vuodelta 2009. Lehtileikkeen alareunaan olin kirjoittanut Barcelonan koulun nimen. Ja minä kun kuvittelin, että kuulin koulusta ensimmäistä kertaa vasta 2011 siellä opiskelevan kaverini kautta. Jollain tasolla olin kai siis jo ajatellut asiaa muutama vuosi aiemmin.

Tässä muutamia muita löytöjä..

Kanadan vaihtovuoden luentomuistiinpanoja. Olin unohtanut meidän yliopiston kirjakaupassa myydyt hienot vihkot. Toisen vihkon kannen olin tuunannut Toronton kartalla.

IMG_6426

Serkkuni kanssa kirjoittamamme kirjevihkot. Onpas meillä olleet syvälliset keskustelut 12-13 vuotta sitten. Serkkuni on näköjään kokenut tarpeelliseksi laittaa minulle varmuuden varalta euron muuntotaulukon kirjeen mukana. Euro on juuri niihin aikoihin tullut käyttöön. Radiossa on näköjään soinut Gimmel ja mulla on ollut lukiovuodet edessä. Pisteet ja huutomerkit näyttää olleen in!

IMG_6428
IMG_6429
IMG_6430

Ystävältäni saatu ihana "hyvän mielen kirja", jonka sain läksiäislahjaksi suunnatessani Skotlantiin. Olimme tutustuneet muutama vuosi aiemmin Etelä-Ranskassa kielikurssilla. Kuva otettu lentokoneessa kielikurssilta palatessa vuonna 2004.

IMG_6433
IMG_6435

Ja Aberdeenin aikojen lopputyön muistiinpanot. Sekä useita kymmeniä esseitä ja erinäköisiä testejä ja monisteita. Nämä sai nyt lähteä kierrätykseen, melkein kaiken muun säästin vielä toistaiseksi.

IMG_6438

Vielä on silti tavaraa ja papereita läpikäymättä. Puhumattakaan vaatteista. Ehkä sitten joululomalla..

22 kommenttia:

  1. Mä myös joskus vilkuilen jotain yläasteaikaisia kirjeenvaihtoja tms, ne on aika huvittavaa (ja nolostuttavaa) kamaa :D
    Ihana, että sun huone on edelleen säilynyt samassa kuosissa; mulla myös on koti-kotona oman huoneen nurkassa vielä sellainen kirjoituspöytä laatikoineen, jossa "kaikki tärkeimmät", mutta ei sentään enää muuten ole ihan siinä kunnossa, kuin mihin sen 13 vuotta sitten jätin.. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on se huone tähän syksyyn asti säilynyt.. mutta ei enää :) On kyllä erittäin hauskaa ja noloakin lukea noita vanhoja juttuja :)

      Poista
  2. Voi mitä ihania muistoja! Mullaki on säästettynä kaikki vanhat päiväkirjat, kirjeet ja muuten kavereilta saadut oma tekemät lahjat. :D jotenkin kun niitä pitkän ajan päästä selaa niin melkee voi ajatuksissaan tunte sen hetken. Etenkin päiväkirjaa lukiessa kun on tapahtunut jotai todella kamalaa tai ihanaa niin se tunne tavallaan palautuu mieleen.

    Täytyispä ottaa itselläkin pitkästä aikaa asiaksi ja katsoa mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ihan totta. Mulla on tosi huonosti päiväkirjoja, en koskaan säännöllisesti kirjoittanut, mutta just esim. vanhoista kalentereista ja kirjeistä kyllä tulee muistoja mieleen.

      Poista
  3. Hahaa, tuollaisia on niin hauska käydä läpi! Kirjevihkot ja kirjeet, päiväkirjat, kalenterit, valokuvat... Mitä muistoja! :D

    Ja mitä ajoittaista myötähäpeää. Tein ehkä vuosi sitten vastaavan inventaarion vanhempieni luona (josta olen muuttanut pois vuonna 2004, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan). On niin huvittavaa lukea omia vanhoja juttuja, miten teini sitä on vielä lukiossakin ollut. :D

    P.S. Hauska kuulla, miten ootte Annan kanssa tutustuneet, kun oon teidän molempien blogeja lueskellut jo vuosia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, myötähäpeää todellakin :P Sitä luuli lukiossa olleen niin aikuinen.. haha.

      P.S. Jos totta puhutaan, ollaan Annan kanssa ihan alun perin tutustuttu demi.fi:n kautta ja sitten muutama kuukausi myöhemmin livenä Ranskassa :P

      Poista
    2. Voih, demi.fi - sielläkin tuli aikanaan roikuttua tuntikausia :D

      Poista
  4. Haha voi tota kuvaa, varsinkin Anna näyttää niin pikkuselta :D Mulla oli kaikki tollaiset säästössä vielä viime vuonna, mutta Skotlantiin muuttaessani suurin osa piti vaan kylmästi heittää menemään. Onneksi ne tärkeimmät löytyy vielä laatikoista vanhempien varastossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niin näyttää :) Kuulostaa kyllä pahalta, että pitäis heittää tavaroita pois - osaan olla sellanen hamstraaja kans. Mulla löyty kaapeista muutaman vuoden Courrier International -lehdet kans.. ne tosin sai lähteä keräykseen, tai mökille sytykkeeksi.

      Poista
  5. Oih, ihania muistoja! Mä oon käyny omia varastojani aina muuttojen yhteydessä läpi ja varovaisesti luopunu vähän kerrallaan suurimmasta osasta.. Kaikkein tunnerakkaimmat jutut tietenkin säästäen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun ei ole onneks aiemmin tarvinnut mitään käydä läpi.. mutta kaipa se on parempi ennemmin tai myöhemmin tehdä. Vaikka vaikeaa ja aikaavievää se on!

      Poista
  6. Voi, noi Queensin vihkot oli kyllä niin ihania....Mulla on kanssa suurinosa noista vielä tallessa varmaan jossain (kun en ole edes lapsuuden miljoonia heppakirjoja suostunut laittamaan kierrätykseen)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en raaskinut mitään luentomuistiinpanoja heittää pois, mutta heitin kyllä jotain exam questioneita, jotka oli harjoittelua kokeisiin :) Mun kaikki Merja Jalot taitaa olla nykyään Petran hyllyssä - elleivät ole jo sieltä lähteneet eteenpäin :)

      Poista
  7. Oih mita muistoja, mun vanhemmatkaan ei asu enaa Suomessa joten mun maallinen Suomessa oleva omaisuus on yhdessa arkussa, kavereiden autotallissa. Siella on valokuvia, kirjeita, runovihkoja ja kaverivihkoja ajalta jolloin illalla ei tarvinnut miettia monelta menna nukkumaan etta aamulla jaksaa nousta aikaisin ylös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se toisaalta ihanaa, että on jotain paperihistoriaakin olemassa, ettei kaikki ole koneella ja netissä. En raaski moniakaan juttuja kyllä heittää pois. Yliopiston muistiinpanot on vielä tallessa, ehkä ne ala-asteen vihkot voisi viimein heittää roskiin. Onneksi sulla on yksi muistoarkku olemassa :)

      Poista
  8. Vanhojen papereiden penkominen on aina hauskaa! Niitä aarteita mitä löytyy on kiva lukea ja katsella. Hienosti tuunattu vihko muuten! Mä katselen aina kateellisena toisten hienoja Queen's-vihkoja, minä kun ehdin ostaa jotkut ihan tavalliset vihkot ennen kuin näin niitä ekan kerran. Ensi lukukaudelle kyllä ostan Queen'sin vihkot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on, ja muistiin palaa monia unohtuneita juttuja ja hetkiä. Kiitos! Queen's-vihkot oli kyllä ihan parhaita, eikä muistaakseni edes kovinkaan tyyriitä :)

      Poista
  9. Nämä tämmöiset vanhat jutut ovat ihania! Melkein tekisi mieli taas mennä kaivelemaan omiakin laatikoita, mutta en taida uskaltaa, kun tiedän, että jämähdän sitten siihen puuhaan tuntikausiksi. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, siinä on kyllä riskinsä. Pitää varata kokonainen päivä :)

      Poista
  10. Ihana tuo hyvän mielen kirja! Viime jouluna vanhempani roudasivat tänne Norjaan "aarrelaatikoitani" Suomesta mitä vielä löytyi heidän nurkistaan, yhdessä boksissa oli iso kasa kirjeitä kirjeystäviltäni ala-asteajoilta lähtien. Aika mieletöntä käydä niitä lävitse! Meillä on kohta muutto edessä, jotenkin helpottuneena odotan kaappien tyhjennystä, silloin on hyvä aika päästä kaikesta ekstrasta eroon. Kaverit tosin kävivät jo vähän tyhjentämässä vaatekaappejani :) (tosin toivat mukanaankin juttuja mitkä löysivät uuden kodin meiltä.....)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, sieltä löytyy monia hauskoja juttuja. Tulee vahingossakin hyvä mieli :) Ihanaa, että oot saanut ne sinne Norjaan asti. Mä en ole niitä ruvennut roudaamaan muille maille, kun välttämätön, uusi roudaaminen on aina edessä. Kirjeet mulla on vielä vanhempien luona jossain laatikossa piilossa. Siinä onkin ens kerraksi puuhaa :)

      Poista
  11. Hahahahah :) Mä en kestä! Miten mä oon ees kehdannu antaa sulle ton kuvan ;) Hauskoja noi "mulla menee ihan hyvin...kait? en haluu mennä lukioon" -tekstit :D Vanhoja kirjoitusvihkoja on ihan huippua löytää :)

    VastaaPoista