30. toukokuuta 2015

Ja taaskaan ei mennyt ihan putkeen..

Tässä vaiheessa mun pitäisi olla jo Guatemalassa, mutta istunkin hotellihuoneessa Miamissa. Olisihan se nyt ollutkin liian hienoa päästä kertaheitolla suoraan Guatemalaan ja vielä melkein saman päivän aikana. Aamulla pääsin Helsinki-Vantaalla pitkästä aikaa Schengen alueen ulkopuolelle lentävien lähtöterminaaliin. Siinä vaiheessa tajusin, minkä takia joku saattaisi pitää Helsinki-Vantaan lentokenttää lempparikenttänään. Schengen alueelta lähtevillehän on paljon paremmat puitteet, on tilavaa ja väljää sekä paikkoja, johon istua. Tällä kertaa päätin istua aamupalalle Starbucksiin juomaan lattea ja syömään kotoa tuotua voileipää. Tajusin, että olen vihdoin tajunnut kasvaa aikuiseksi ja oikean kahvin rakastajaksi. Tai sitten jossain muussa oli vikaa, mutta päättelin tämän siitä, että Starbucksin latte maistui nyt ensimmäistä kertaa ihan kuralta. Yök. Ei enää ikinä! Olen vieläkin katkera siitä, että lentokentältä lähti ainoa kunnon kahvila, Roberts jo muutama vuosi sitten.


Lontooseen laskeuduttiin huippusäässä. Lenan vinkin ansiosta olin aamulla valinnut F-paikan koneesta ja siltä olikin hienot näkymät halki Lontoon. Iso Benkku, Lontoon Silmä sun muut erottuivat upeasti yläilmoista. Heathrowlla mulla olikin vajaat pari tuntia vaihtoaikaa, enkä ollut ollenkaan osannut tajuta kuinka tiukille sekin menee. Terminaali kolmosesta piti lähteä suikkeloimaan terminaali vitoseen. Piti ottaa bussia ja junaa. Terminaali vitoseen saavuttua oviaukossa odottikin lentokenttävirkailija Miami-kyltti kädessä, saatiin häneltä fast express -kortit mukaan ja sillä hoitui kivasti passintarkastus ohituskaistaa pitkin. Ehdin juuri kipaista naistenhuoneessa sekä hakea WHSmithiltä pullon vettä ja levyn Galaxyn cookie cramble -suklaata -oi niitä aikoja!

Olin jo paikallani Miamin koneessa puoliunessa, kun kapteeni kuulutti lentokoneessa olevasta viasta. Ilmeisesti joku takaovista ei ollut kohdillaan. Lähtö tulisi myöhästymään pari tuntia, koska meidän piti vaihtaa konetta. Jaahas. Pointsit kuitenkin British Airwaysille siitä, että putken ulostautuessa meitä odotti asiakaspalvelutiskillä viiden punnan ruokalipukkeet. Sillä sai yllättävän paljon tavaraa Bootsista. Kylmän lohipastasalaatin, tuoremehun, suklaapatukan, minttupastilleja ja vielä purkkaa. Ihana myyjä ei antanut minun käyttää vajaata seteliä vaan kehotti nappailemaan pastilleja ja purkkaa, jotta kassa näytti 4,99 ja sain ruokaa koko lipukkeen edestä.

Onneksi uusi kone saatiin alle "aikataulussa" ja lentoon päästiin vain kolmisen tuntia alkuperäisestä aikataulusta jäljessä. Tässä vaiheessa oli jo aika selvää, etten tule illan Guatemalan koneeseen ehtimään. BA:n työntekijät kehottivat kaikkia rentoutumaan ja olemaan murehtimatta jatkolentoja. Tein työtä käskettyä. Olin tosi positiivisesti yllättynyt, kuinka siististä lentohenkilökunta hoiti hommat. Kapteeni pyyteli useaan kertaan anteeksi ja tuli matkustamoon selittämään asiaa ja otti ihmiset ovella vastaan. Koko väki oli jotenkin yli-ystävällisiä ja kiitteli vaan matkustajien kärsivällisyyttä.


Ja kuinkas sitten kävi Miamissa? Perillä oltiin klo 18 ja mun Guatemalan koneen piti lähteä 18:50. Olin etukäteen lukenut kauhukertomuksia Miamin lentokentästä, jolla tarvitsee tuntikausia aikaa lennon vaihtoon. Helsingissä olin tyytyväinen, että pystyin checkaamaan matkalaukun Guatemalaan asti. Pääsin kyllä Miamin koneesta ulos todella nopeasti, käytävällä odotti ystävällinen virkailija, joka ojensi kirjekuoren käteen. "Tässä on tiedot hotellista, saat siellä ruokaa ja huomenna lennät Guatemalaan". Tyytyväisenä kävelin passintarkastukseen ja yllättäen sielläkin oli hiljaista. "1st time ESTA travellers" -jonossa ei ollut kuin muutama ihminen, joten maahantulo sujui nopeasti. Virkailija oli kuubalainen heppu, jonka kanssa heitettiin läppää. Eipä ole ennen Jenkkeihin tulo sujunut noin mukavasti. Puoli tuntia sen jälkeen kun pääsin koneesta ulos olin jo lentokeltältä ulkona odottamassa shuttlea hotellille. Siinä kestikin sitten melkein toiset puoli tuntia. Onneksi vastassa oli jälleen symppis kuubalainen kuljettaja. 

Hotellilla asiat ei sitten sujuneetkaan niin mutkattomasti. Olin saanut British Airwaysilta kirjekuoren, josta löytyi matkalippu huomiseksi sekä kirje, jossa luki hotellin tiedot ja pahoittelut myöhästyneestä lennosta. Varsinaiset hotelliyöhön ja ruokailuun oikeuttavat voucherit olivat kuitenkin jääneet kirjekuoresta pois, minkä vuoksi hotellin respa ei pystynyt ottamaan mua vastaan vaan lähettivät takaisin lentokentälle hakemaan puuttuvia vouchereita. Vähänkö otti päähän! Yritin järkeillä ja taistella vastaan, mutta eivät neljä ukkoa selitti, etteivät kuulemma voi puhelimitse soitella eikä heillä ollut matkustajien nimiä. He olivat hotellilla saaneet vain tiedon, että varatkaa näin ja näin monta huonetta.. väsymys painoi päälle ja multa pääsi itku. Kuubalainen shuttlekuski yritti tarjota lohdukkeeksi omaa lounastaan ja lähti heittämään mua takaisin lentokentälle (onneksi hotelli oli vain 10 min ajon päässä kentältä). British Airwaysin check-in tiskillä tulostivat mulle uudet voucherit kädenkäänteessä. Tässä vaiheessa shuttle-vuorot olivat kuitenkin jo vähentyneet ja odotin taas kuljetusta reilu puolisen tuntia.


Hotellille päästyä sain vihdoin huoneen ja kävin illallistamassa yläkerran "näköalaravintolassa". Respassa vastaan tuli muutama muu BA:n matkustaja, jolta puuttui se kullan arvoinen voucher kirjekuoresta. En siis ollut ainoa huono-onninen. Matkalaukkua en saanut mukaan, joten se odottaa kentällä huomista lentoa. Olisi ollut järkevää pakata edes vaihtopaita tai alkkarit käsimatkatavaroihin. Piti tämäkin oppia kantapään kautta. Nyt toivottavasti saan nukuttua ja herään herätyskelloon, jotta huomenna ehdin viimeinkin Guatemalan koneeseen. 

25 kommenttia:

  1. Voi ei, onpas käynyt huono tuuri! Hyvin on BA hoitanut - aina siihen saakka kunnes jätti voucherit kirjeestä. On varmasti ollut koettelemus lähteä väsyneenä hakemaan puuttuvia lippuja :( Toivottavasti pääset Guatemalaan ilman enempiä sattumuksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sääli ettei ne Miamin päässä pystyneet huolehtimaan asiaa kunnialla loppuun asti. Pääsin onneksi perille hyvin :)

      Poista
  2. Voi ei!! Toivottavasti loppumatka sujuu mutkattomasti! Suerte! ;)

    VastaaPoista
  3. Voi ihanat kuubalaiset :)
    Harmi, että juttu meni BA:lla mönkään siinä vaiheessa kun unohdettiin voucherit siitä kirjekuoresta! Mikä moka! Hienoa kuitenkin että muuten hoitivat homman noinkin hyvin.
    Ja Bootsissa oli win-win tilanne molemmille: sä sait enemmän ja myyjä sai enemmän lisämyyntiä! :)
    Hyvää matkaa Guatemalaan ja tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bootsissa lentokentällä työskennelleenä voin sanoa, että todennäköisesti myyjä oli tosiaankin vain ystävällinen ja ajatteli asiakkaan parasta. Myyjä henkilökohtaisesti ei ekstramyynnistä hyödy yhtään mitenkään.

      Poista
    2. Joo, aNNa, niin ihania ja ystävällisiä :)

      Oli onneksi ystävällinen myyjä, vaikka tietenkin parempi jos kauppakin käy :)

      Poista
  4. Voi pinetä patu-siskoa! Olis pitäny tulla mukaan auttamaan sua. Toivottavasti loppumatka sujuu sulavasti!

    VastaaPoista
  5. Voi mikä mäihä... Toivotaan rauhallista yötä ja lykkyä huomiselle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, loppumatka sujui onneksi mutkitta!

      Poista
  6. No voi ei! Olipas nihkeää porukkaa hotellilla..!! Harmillista, että muuten BA vaikutti hoitaneen myöhästymiset ihan hyvin ja sitten tämä. Olis kyllä mullakin muutama ärräpää päässyt tuossa tilanteessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä siinä teki mieli ruveta päästelemään ärräpäitä jos jonkinlaisia.. saa nähdä miten paluumatka hoituu!

      Poista
  7. Voi ei ,harmi ettet ehtinyt ajoissa Guatemalaan mutta onneksi BA hoiti koko myöhästymisen noin hyvin,tuota hotellimokaa lukuunottamatta. Toivottavasti pääset hyvin Guatemalaan perille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jael, pääsin onneksi hyvin perille :)

      Poista
  8. No höh! Toivotan kuitenkin mutkatonta jatkolentoa ja hyvää (parempaa) loppumatkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Terhi, onneksi jatkolento oli ihan mutkaton :)

      Poista
  9. Voi vitsit, miten kurjasti on mennyt! :O Vaikka tuossakin tarinassa oli paljon ihania immeisiä, ihana ystävällinen myyjä, kuubalaiset. :) Toivottavasti loppumatka sujuu mutkattomimmin! Hyvää matkaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi maailmassa riittää ihania ihmisiä :) Kiitos!

      Poista
  10. No huh huh mikä seikkailujen taival! Ihana kuitenkin kuulla, että BA:n henkilökunta teki kaikkensa helpottaakseen häslinkiä, vaikka unohtivatkin ne pari voucheria. Toivotaan, että kaikki menee nappiin ja pääset lopulta perille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi henkilökunta Lontoon päässä ja koneessa toimi tosi esimerkillisesti.

      Poista
  11. Aikamoista seikkailua, siinä olisi tottumattomampi reissaaja jo hermostunut! Hyvää loppumatkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, kyllä tuli pieni hermostuminen :D Kiitos Ansku!

      Poista
  12. Voi harmi, että et päässyt jatkolennolle! Toivottavasti olet jo perillä ja nähdään joku toinen kerta Helsingissä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääsin onneksi hyvin perille. Ilmottele ihmeessä kun olet seuraavan kerran Helsingissä!

      Poista