18. toukokuuta 2012

maanalaista matkustusta

Juuri kun olin päässyt subtessa matkustelun makuun, niin ne päättivätkin lakkoilla. Taas vaihteeksi eilen  (torstaina) puolelta päivin alkoi siis 36 tunnin metrolakko. Buenos Airesissa on suhteellisen vähän metrolinjoja -vain kuusi kappaletta ja noin 47 km verran. Esimerkiksi Lontoossa linjoja on 13, yhteensä 400 km pituisen matkan ja New Yorkissa 24 linjaa ja 1400 km. Tosiasiassa molemmat kaupungit on kyllä Bairesia suurempiakin. Aiheesta oli juttua paikallisessa lehdessä ja oheen oli laitettu hieno interaktiivinen kartta. Tämän Etelä-Amerikan  Pariisin metroverkostoa kehitetään kuitenkin kovaa vauhtia ja uusia linjojakin taitaa olla rakenteilla -vaan hitaammin kuin Euroopan Pariisissa. Suomalaisiakin on osallisena, koska Pöyry on mukana metrolinjojen pidentämisprojektissa.

tässä ihmiset ihmettelee dvd-valikoimaa

Kuten varmaan kaikissa kolmannen maailman maissa, myös täällä myydään metroissa ja busseissa kaikenlaisia tavaroita. Yllätyin kuitenkin viikonloppuna nähdessäni naisen tiputtelevan kanssamatkustajieni polville piraatti-deeveedeitä. Myyjien tapana on siis tiputella ihmisten syliin kortteja/oppaita/henkilökortin suojataskuja/nenäliinoja yms. ja sitten palata takaisin keräten joko krääsänsä takaisin tai muutamia kolikoita. Lisäksi tietty musiikki ja ihan vaan kerjäys on valitettavaa peruskauraa. Yksi päivä metrovaunun keskikäytävää käveli paljain jaloin korkeintaan 4-vuotias surkean näköinen pikkupoika -rahaa kerjäten.

Eilen aamulla lähdin kotoa aika myöhään, joten 30 minuutin töihin kävelemisen sijaan päätin ottaa metron. Laiturille päästyäni metro odottikin suoraan edessä, mutta en tiennyt minne päin juosta, koska se oli oville asti tupaten täynnä. Onneksi sujahdin kuitenkin yhdestä ovesta sisään, koska jälkeeni samasta ovesta mahtuikin vielä ainakin kuusi aamukiirehtijää. Ruuhkapiikki alkaa täällä siinä vähän ennen puoli yhdeksää, jolloin mun pitäisi jo olla töissä. Jos siis olen ajoissa kello 8:30 töissä, vältän kaiken ruuhkan. Kävellessä tulee hiki pintaan, kun hiihtää ihmisvilinässä. Metrossakaan ei säästy hien pisaroilta, koska ilma ei vaihdu ja siellä ollaan kuin sillit purkissa -se muistuttaa aikalailla saunaa. Kävely on siis ehdottomasti parempi hikoilu-vaihtoehto.

Lauantai-ilta ja autio metroasema

Täällä on valtion päänaisella (Cristinalla) ja Buenos Airesin kaupunginjohtajalla (Macrilla) vähän pasmat sekaisin, mitä tulee yhteistyöhön. Cristina ja Macri on nääs eri puolueiden edustajia. Eli vihamiehiä. Kaikesta käydään nykyään taistelua. Helmikuussa valtion hallinnoima metro siirtyi kaupungin hallintaan. Samalla sekunnilla loppui liittovaltion poliisin petrollit metroissa ja turvallisuus koki kovan kolauksen. Tuli lakko. Kaupunginjohtajan piti nyt itse hoitaa metrojen vartiointi kun se kerran otti koko Bairesin metron hallintaansa. Valtion velvollisuus taata buenosairesilaisten turvallisuus loppui siihen. Mutta kaupungilla ei ole varaa laittaa turvallisuusmiehiä metroihin. Lakkoillaan. Että näin täällä. Metrolinjat lakkaakin toimimasta iltaisin jo kello 23, kuulemma muuan muassa turvallisuuskysymyksen vuoksi. Ja sen takia, ettei asunnottomat asettuisi metroihin "asumaan", kylmää pakoon. Mitenköhän tämä toimii NYCissä, jossa metrot on toiminnassa 24/7?

(puisessa) metrovaunussa on tunnelmaa


Tässä siis linja A:n 99-vuotias puumetro!
(ft. gauchito)
Valitettavasti videolle ei sattunut yhtään valojen välkettä. Siinä meni kummitususkottavuus.


Mä olen kuitenkin aina fanittanut metroja, koska niiden avulla on huomattavasti helpompi suunnistaa uudessa kaupungissa. Bussilla matkustaminen on paljon stressaavampaa, koska et ikinä oikein tarkkaan tiedä missä sun pitää jäädä pois. Parasta Buenos Airesin metrossa on se, että metromatkan hinta (ja muu julkinen liikenne) on halpaa! Se taitaa olla enää ainoa asia mikä täällä on reilusti halvempaa kuin Suomessa (täällä valtio tukee lippujen hintoja). Yksi matka on nykyään 2,50 pesoa, eli noin 0,40 euroa, hinnan tuplaannuttua vuoden alusta.

Ja metrotunnelissa voi tulla vastaan jopa argentiinalaisten kansallisihme,
iki-ihana Mafalda mahtavalla huumorillaan!

Onkohan Jumala patentoinut tämän idean pyöreästä hullujenhuoneesta?


"Katso, tässä on maailma, näetkö?" - "Tiedätkö miksi tämä maailma on hieno, eh?" - 
"Koska tämä on pienoismalli, alkuperäinen on täys katastrofi!"

P.S. Hyvä Leijonat! 
P.P.S. Sunnuntaina vihdoin syntyi pieni, söpö tyttö. Mustakin tuli tavallaan "täti". :)
P.P.P.S. Metrolakkoilu taitaakin jatkua vielä huomisen ja ensi viikolle uhkaillaan uutta lakkoa. Kaaos kaupungissa jatkukoon.

8 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista :D Ihana Mafalda.
    Nauratti toi video kun just käänsit kameran pois kun eräs näytti kieltä, hahah.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, itseasiassa se tais olla ihan vahinko. Luulen, että en ollut tajunnut tuota kieltä kuvaamisvaiheessa :)

      Poista
  2. Toi on kyl ihana toi puumetro!!Niin söpö! Voi vitsit, Lontoo kyllä sekois ihan täysin jos metrot menis lakkoon..Toivottavasti ne lopettaa lakkoilun sielläkin kohta :)
    Hähää, ruotsikin tippu sit! Nyt peukut pystyssä lauantaille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mustakin se on tosi söpö.. täällä ei tosin ikinä tiedä mitä tulee vastaan. Ja toi metro jätti mut toissa päivänä puolitiehen, koska joku "matkustaja oli huonovointinen". Jouduin sitten kadulle ja ihmettelemään, että missä olen :)

      Poista
  3. toi oli kyllä hassua buenos airesissa kun ne vaan jätti ne tavarat polvelle ja keräs tavaransa ihan hiljasuudessa kun santiagossa saa kuulla hienot ostostelkkari myyntipuheet, ne on kyllä oikeesti just parhaita ja ukot symppiksiä, mutta siellä andien toisella puolella taidetaan olla lähempänä suomalaisillekkin tuttua melankoliaa. Olis kyllä ollu hienoa tohon puumetroon törmätä ja hinnat on kyllä Santiagoonki ihmeen halvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on aika hassua. Tosiaan Córdobassakin ne aika usein piti kunnon myyntipuheet bussissa ennen myyntiä. Mutta córdobalaiset onkin ihan eri kansaa kun nää porteñot :)
      Mun mielestä Santiagossa myyjät ja kerjääjät oli paljon agressiivisempia kun tällä puolella rajaa, tai sitten mulle sattui vaan huonompi kokemus.

      Poista