19. kesäkuuta 2014

Cinque Terren väriloistoa

Pitkästä aikaa olen mukana torstaisessa matkapläjäyksessä instagramin kätköistä löytyvin kuvin. Nämä toukokuisen Italian matkan Cinque Terren kuvat ovat meinaan jo sen verran kauan poltelleet kuvakansiossa, sillä päätin varsinaiset roadtrip-raportoilut kirjoitella blogissa ihan alkuperäisessä matkajärjestyksessä. Joten niitä varsinaisia matkakuvia saadaan vielä hetki odotella..

Italian rannikolta löytyvä Cinque Terren kansallispuisto muodostuu siis nimensä mukaisesti viidestä pienestä kylästä ja me onnistuttiin yhden päivän aikana käymään niissä kaikissa. Alun perin meinattiin, että mennään ihan fiiliksen mukaan ja käydään niin monessa kun vain suinkin ehditään. Loppujen lopuksi oli kiva nähdä niistä jokainen, koska kaikki oli kuitenkin pikkasen erilaisia. Tätä helpotti tietenkin se, että kylien välillä kulkevat patikkareitit oli periaatteessa suljettuja maanvyörymien takia. Harmiksemme jopa se kaikkein lyhyin, noin kilsan pituinen Via dell'Amore, joka kulkee Riomaggioren ja Manarolan välillä, oli suljettu. Ainoastaan viimeisten, Vernazzan ja Monterosso al Maren välinen reitti oli auki, mutta meillä ei olisi enää illalla riittänyt aika sen kävelemiseen.

Riomaggiore

Pretty town of #riomaggiore in #cinqueterre #italia

Reissu alkoi heti aamusta pikkuhiljaa heräävästä Riomaggioren kylästä. Siellä oli vielä aika hiljaista kello 10 aikaan lauantaiaamusta ja saatiin rauhassa kierrellä katuja. Otettiinkin tästä kaikki ilo irti ja käveltiin kujia ja joidenkin kotikatuja ristiin rastiin, noustiin ja laskettiin portaita ylös ja alas samalla kun siemailtiin viileää mansikka-banaanipirtelöä.

Manarola

Finally here! #manarola #cinqueterre #italia

Manarolan kylä on näistä viidestä ehkä se kaikkein tunnetuin, ja ehdottomasti myös yksi kauneimmista. Joka puolella tuoksui ruoka, joten mekin retkahdettiin hakemaan mukaan yhdet foccacciat pienestä ruokapaikasta. Täällä vierähti tovi jos toinenkin ja puhelimen sekä kameran muisti täyttyi kauniista maisemakuvista.

Corniglia

This is from Saturday. The third...

Corniglia on näistä viidestä ainut, jolla ei ole suoraan keskustasta meriyhteyttä tai rantaa. Se on rakennettu kukkulan päälle, joten juna-asemalta oli aika kova nousu ylös keskustaan kymmeniä portaita pitkin. Laiskiaisille löytyy onneksi bussi, mutta me tajuttiin se vasta paluumatkalla ja käytettiin sitä junaan ehtiäksemme. Corniglian kujat ovat kapeita ja kadut sokkeloisia, välillä pysähdyttiin aukiolle kahvitauolle ja ihmeteltiin ohikulkijoita.

Vernazza

Our fourth stop in #cinqueterre was...

Siinä vaiheessa kun päästiin Vernazzaan, rupesi päivän samoilu jo tuntumaan kropassa. Vierailu jäi juna-aikatauluista johtuen alle tunnin pituiseksi, sillä haluttiin ehtiä ajoissa seuraavaan junaan. Vernazza tuntui olevan kaikkein eniten täynnä väkeä, joka patoutui ihan juna-asemalle asti. Käveltiin rantaan, nautittiin makoisat gelatot, ihasteltiin maisemaa rantakivityksellä ja suunnattiin takaisin junalle.

Monterosso al Mare

Last stop at #cinqueterre was Monterosso...

Monterosso al Mare oli meidän viimeinen etappimme ja siellä sattuikin olemaan käynnissä sitruunafestivaali. Joka puolella myytiin limoncelloa, sitruunamehua, -karkkeja ja vaikkea mitä. Kaupunki oli täynnä väkeä ja keltaisia, toinen toistaan suurempia sitruunoita. Kylä vaikutti näistä viidestä kaikkein suurimmalta ja löytyi sieltä ihan oma hiekkarantakin. Onneksi ei jätetty tätäkään kylää välistä.

Näiden värikkäiden italialaiskylien aurinkoisuudella toivottelen kaikille oikein hyvää juhannusta,  oli se sitten Suomessa tai muualla maailmalla!

Tämä kertomus on osa Instagram Travel Thursdayta ja kuvat puhelimella räpsästyjä. Muita Instagram Travel Thursdayn postauksia voi käydä kurkkimassa järjestäjien (Destination Unknown, Kaukokaipuu ja Wanderlust Expert) blogeista. Lisätietoa itse tempauksesta sekä ohjeet voi lukea täältä. Minut löytää instagramista nimimerkillä @annikaig ja kyseisen linkin takaa voi katsella kuvia, vaikkei omaa instagram-tiliä omistaisikaan.

1. Ihania kuvia! :) Liikuitteko siis aina kylien välin junalla? Saatoin jostain lukea, että siihen junaan myydään päivälippuja, eli sillä juanlla saa mennä vähän miten haluaa ja vaikka edestakaisin? Miten usein se juna kulkee noin suurin piirtein? Itseäkin olisi kyllä se lyhyin kävelyreitti kylien välillä kiinnostanut, mutta luin aikaisemmin jostain, että se on ollut jo jonkin aikaa suljettuna, voi harmi :/ Mutta kiitos tästä! Pistän mieleen, että on ehkä ihan hyväkin herätä aikaisin aamulla Cinque Terre päivänä, niin säästyy mahdollisesti suuremmilta ihmismassoilta. Tai ainakin alkupäivästä olisi rauhallisempaa. :)

1. Kiitos Riia! Joo, me mentiin kaikki matkat junalla. Mentiin loppujen lopuksi pummilla Riomaggioreen, koska meidän asemalla ei lipunmyyntiautomaatti ollut toiminnassa (konnari oli aika vihanen, mutta jätti sakottamatta). Ostettiin Riomaggioresta sitten ne päivän Cinque Terre -kortit (12e/kpl), joilla pääsee matkustamaan La Spezian ja Levanton väliä (Cinque Terre on näiden kahden kaupungin välissä) koko päivän ihan miten haluaa. Junia meni vaihtelevasti noin 10-40 minuutin välein, jotkut ei pysähdy ihan kaikissa kylissä, mutta sen Cinque Terre -kortin ohella saa juna-aikataulut. Noi meidän oli voimassa 13.6. asti, joten ehkä sitten kovimpaan sesonkiaikaan junatkin kulkee useammin. Me kun yövyttiin La Spezian ulkopuolella, ja sinne meni viimeinen juna jo klo 20 aikaan, niin jouduttiin menemään kämpille jo aika aikasin. Olisi ehkä kannattanut suunnitella Cinque Terren visiitti viikolle, mutta meille se sattui just lauantaille. Mutta ei se väkimäärä onneksi häirinnyt kun tuolla yhdessä kylässä :)

2. Ja junamatkat kylien välillä kestää 2-9 minuuttia, eli välimatkat on tosi lyhyet!

2. Nuo kylät on kyllä herkullisen näköisiä!

3. Ihania pikkukyliä! Kätevää, että noin monta ennättää päivässä.
    Hyvää juhannusta!

1. Ne on onneksi niin lähellä toisiaan, että matkoihin ei mee junalla aikaa :)
      Hyvää juhannusta teille myös!

4. Ihana nähdä vihdoin nämä kuvat, taisivat mulla mennä ohi Instagramissa. Tuolla olisi kyllä kiva käväistä, ihan pelkästään kylien valokuvauksellisuudenkin takia! Ja voisi sitä samalla muutaman gelatonkin syödä... :) Aurinkoista juhannusta myös Barcelonaan!!

1. Todellakin, jo pelkästään sen takia sinne on kiva matkustaa, eikä maisemat merelle ole huonot myöskään. Kiitos, hyvää juhannusta Norjaan!

5. Ihania kuvia ja hurmaavan näköisiä pikkukyliä! Täytyy pitää tämä(kin) mielessä tulevia reissuja suunniteltaessa. :) Hyvää juhannusta myös Espanjaan!

1. Kiitos Jaana! Ehdottomasti Cinque Terre listalle :)

6. Ompas ihanan näköistä! Toivottavasti ei ole liian höntti kysymys, oma Italia-tietous kun on tasoa nolla, mutta jos tuonne haluaisi matkustaa Suomesta, mihin olisi fiksuinta/helpointa ottaa lennot ja siitä sitten jatkaa matkaa kylille päiväretken tai parin verran?

Ja hyvää juhannusta sinnekin! :)

1. Ei ole mikään höntti kysymys :) Kannattaisi varmaan ottaa lennot Milanoon, Genovaan tai Firenzeen. En tiedä mihin lentää parhaiten/halvimmin, mutta Genova on kaikkein lähinnä Cinque Terrea, vain noin 100 kilsan päässä, Milanosta on matkaa tuplasti enemmän ja Firenzestäkin vajaat 200km. Mutta kyllä junilla/autolla pääsee aika kätevästi liikkumaan. Ei noista ehkä ihan päiväksi Cinque Terrelle ehdi, mutta siitä rannikolta löytyy useita pieniä kyliä, joissa voi yöpyä.

7. Oi että! Tämä on yksi niistä paikoista mihin oon jo kauan halunnut mennä. Ja tuntuu siltä kuin yhtäkkiä KAIKILLA olisi kuvia sieltä Instagramissa tai blogeissaan:D hehe.
    Ihana blogi sulla muuten. Löysin jokin aika sitten ja olen kyllä lueskellut vasta pienen osan. Tykkään ja mukana pysytään:)

1. Hehe, ehkä nää paikat kokee omat buuminsa tai sitten niihin kiinnittää enemmän huomiota :)

Kiitos kun kommentoit ja tervetuloa mukaan! :) Löysin nyt sunkin blogis ja jään varmasti seuraamaan.

8. Mielettömän kauniita kyliä! Toivottavasti nuo aarteet ei koskaan häviä, mutta niin varmaan ei käy...

1. On tosi kauniita kyliä, niihin ei onneksi autolla oikeen kätevästi pääse, joten ainakin jollain tavoin niitä pyritään suojelemaan ja hyvä niin!

9. Karhea hiekkaranta, varikkaat vanhat talot ja vihrea tausta, mitaan muuta ei tarvitakaan. Paitsi jatskia ;) Vilpoista, mutta aurinkoista juhannusaattoa Argentiinasta!

10. Jotakin niin kaunista! Nuo värit ja kaikki ja tuo jäätelökuva kruunaa koko kokonaisuuden :D Tuonne on jokupäivä päästävä!

1. Suosittelen ehdottomasti, luonnossa oli vielä kauniimpaa!