15. heinäkuuta 2014

Sekaisin muistikirjoista ja teipeistä

Minut paremmin tuntevat tietävät, että olen hulluna erilaisiin muistikirjoihin. Kunnon kalenteri (ei netti- tai kännykkäversio) mulla on myös yhä edelleen käytössä. Kalentereita on tullut käytettyä yläaste-ajoilta lähtien, alkuaikoina ne oli erinäköisiä Hevoshullu- tai Suosikki-kalentereita, nykyään ehkä vähän aikuismaisempia, mutta lukuvuosimallilla mennään edelleen vaikken enää koululainen olekaan. Kotikotoa Suomesta löytyy kaapeista tyhjiä, täysin käyttämättömiä muistikirjoja, mutta niin löytyy täältäkin. Ei näistä onneksi läheskään kaikki ole tyhjiä ja muutama rupee olemaan jopa täysiä.


Loppukesästä saa aina miettiä uuden kalenterin hankintaa ja vaikka se jollain tapaa sotkee perinteistä kalenterivuotta, on toisaalta virkistävää edelleen ajatella syksyä jollain tapaa uuden alkuna. Muutama viikko sitten löysin vahingossa tanskalaisesta Tiger-kaupasta tuollaisen sopivan kokoisen mustan muistikirjan ja koska olin jo jonkun aikaa suunnitellut tekeväni itse uuden kalenterin, päätin että tämä voisi olla hyvä siihen tarkoitukseen. Tunti siihen taisi mennä, kun väänsin vapaalla kädellä viivat, kirjoitin kuukaudet, viikonpäivät ja numerot uuteen kirjaan. Aloitin elokuusta ja lopetin toistaiseksi kesäkuulle. Loppuosa jäi vielä tyhjäksi, ehkä jätän sen vapaaksi muistiinpanoille. Tästä kalenterista ei suomalaisia pyhiä tai nimipäiviä löydy, mutta toisaalta en niitä niin tarvitsekaan. 


Ja koska olen viimeisen kevään aikana herännyt japanilaisen washiteipin maailmaan ja hullaantunut niistäkin, on tämä tyhjä, uusi kalenteri loistava pohja värikkäille teippikoristeluille!

24 kommenttia:

  1. Apua, makin tulen hulluksi! Kavin Paperchasessa pari paivaa sitten ja paadyin ostamaan vaikka kuinka monta eri korttia vaikka en edes tiennyt mihin niita kaytan. Tosta sun kalenterista tulee aivan ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hehe, voi ei.. voit lähettää mulle ihan vapaasti kortteja tänne :)

      Poista
  2. Mulla on Suomireissun ostoslistalla myös uusi kalenteri. Aina välilä mietin, että pitäisikö jo siirtyä lukuvuosimallista "aikuisten" malliin, mutta sitten pitää ostaa uusi kalenteri kun puolet vanhasta on vielä käyttämättä, ja lukuvuosikalentereita löytyy usein kivempia kuin niitä kalenterivuosimallisia. Pari viime vuotta mulla on ollut käytössä Suomesta ostettu burde-kalenteri, se on kiva kun siihen voi tehdä omat kansikuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on kans aina kalenteri Suomireissun ostoslistalla, ja olis nytkin ollut. Sama ongelma täälläkin, ei haluis hukkaan heittää yhtään kalenteria käyttämällä vain vuoden loppuun ja vaihtaa normikiertoon. Toisaalta joskus näkee myös sellasia 18kk kalentereita, jotka vois auttaa tätä "siirtymää" :D Mä oon tykännyt tänä vuonna kovasti tosta pinkistä, jossa on muutamia "muovitaskuja", johon saa lippusia ja lappusia talteen :)

      Poista
  3. Ihana idea! Ja olen niin samaa mieltä sun kanssa tuosta, että paperikalenteri se olla pitää! Kännykkään kun on vaikeampi piirtää, ja lisäksi esim käytetty käsiala viestii jo itsessään aika hyvin siitä, mitä tuleman pitää.

    Mulla oli jotenkin suuri muutos opiskelijasta aikaiseksi, kun vihdoin vaihdoin koulun lukuvuosikalenterista vuosikalenteriin. Käytin pari vuotta Solidaarisuuskalenteria, joka löytyi Kiasman kirjakaupasta, mutta nyt olen siirtynyt työpaikan brändillä olevaan kalenteriin. Huonona puolena tästä ei löydy nimipäiviä, mutta hyvänä puolena löytyy kaikkien EU-maiden juhlapyhät...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta. Mä myös tykkään välillä käyttää värejä tms. ja erilaisia kyniä, liimata muistilappuja ja sellasta, joten oikea kalenteri sen olla pitää. Ulkosuomalaisena ei niitä Suomen pyhiä niin tarttekaan tietää, mutta nimipäivät on kyllä ihan kivat. Ainakin pysyt kärryillä kaikista kissanristiäisistä, osaa ainakin ottaa kaverit huomioon kun tuntee niin kansallispäivät :)

      Poista
  4. Vau, tulipa nätti kalenteri kun sulla on noin siisti käsialakin. Näytäthän miten se muuttuu teippien myötä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Matkatar, ehkä se pääsee näytille, sitten kun saan otettua sen käyttöön loppukuusta :)

      Poista
  5. Mä oon kans samaa mieltä että paperikalenteri sen olla pitää. Haluan nähdä merkinnät konkreettisena kädessäni paperilla :) eilen itseasissa juuri kattelinkin kaupassa uusia kalentereita kun huomasin (vihoviimeisen, nyyh!) opiskelijalalenterini loppuvan pian! Mutta tämän luettuani voisikin harkita tätä itsetehtyä versiota:) täällä Jenkeissä ainakin on isot valikoimat ihania muistikirjoja. World Marketissa näin esim.matkailuaiheisia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsetehty on hyvä vaihtoehto myös :) Mulla on edelliskerran ollut omatekoinen kalenteri lukiossa käytössä, mutta sitä tein suuremmalla hartaudella ja useiden viikkojen ajan.. tää meni vähän vasurilla. Voin kuvitella, että siellä Jenkeissä on hyvät markkinat, ens kerralla kun olen siellä suunnalla täytyy pitää mielessä :) Täältä en oikein ole löytänyt niin kivoja vielä.. ja onkohan Suomessakaan enää mitään jos Tiimariakaan ei enää ole! :S

      Poista
  6. Sulla on kyllä aivan ihana käsiala! :) Mäkin vannon paperikalentereiden nimeen henkeen ja vereen ja oonkin tässä pikkuhiljaa alkanut jo mietiskelemään, millaisen kalenterin hommaisin tulevaa lukuvuotta silmällä pitäen. Ei, en todellakaan pysty vain kävelemään kauppaan ja ostamaan ensimmäistä vastaan tulevaa kalenteria - tää homma vaatii kypsyttelyä ja harkintaa, sillä pitäähän sitä kalenteria jaksaa katsoa seuraavan vuoden ajan! :D Persoonallinenkalenteri.fi-sivustoon tykästyin viime vuonna kovasti ja oonkin harkinnut tilaavani kalenterin sieltä, mutta nyt tän postauksen seurauksena aloin kyllä pohtimaan, miksen vois itsekin tehdä tavallisesta muistikirjasta kalenteria... Tulisipa ainakin kerralla omannäköinen ja takuuvarmasti persoonallinen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mulla on kans joka vuosi ollu toi sama ongelma, että mietin aina vaikka kuinka pitkään millasen kalenterin hankin ja puntaroin vaihtoehtoja :) Sen pitää olla toimiva koko vuoden! Sen takia mua vähän arveluttaa, että toimiikohan tää, meinaan tää mun tekemä on aika painava muistikirja kantaa laukussa :)
      Mä oon vuosia sitten tilannut tuolta sivustolta, sillon sitä ei vielä ollut suomeksi, vaan kalenteri tuli ruotsiksi ja siinä ei ollut noin paljon muokkausvaihtoehtoja, joten lopulta se jäi käyttämättä ja ostin uuden kirjakaupasta. Tänä vuonna mietin myös tota vaihtoehtoa ja olin jo tilaamassa kunnes sitten päätin tehdä ite. Tykkäsin siitä, että voit päättää koska kalenteri alkaa ja loppuu, ihan vaikka kesken vuoden.. siis tuolta tilattaessa + kaikki värit ja ns. "ylimääräset jutut" :)

      Poista
    2. Kiitos tosi paljon tosta sivustovinkistä, mä oon nyt ihan intsinä tekemässä sitä kautta uutta kalenteria :D

      Poista
  7. Ai että, alkoi sormet syyhyämään tällä vihkohullulla! Huomaa että oon pysynyt aika kaukana kirjakaupoista ja muista viimeisen vuoden kun tajusin etten taida olla res ostanut yhtään uutta! Tosin enpä oo kauhiasti kirjoitellutkaan moisiin eli ihan hyvä vaan... mutta nyt pitää kyllä päästä muistikirjan pariin ja äkkiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihii, jes :) Mulla on kaikki tekemislistat ja ostoslistat ja pakkauslistat muistikirjassa.. ja vaikka mitä juttuja sikin sokin. Niitä on kyllä hauska selata jälkikäteen, muistilaput tulis vain heitettyä roskiin.

      Poista
  8. Taalla toinen muistikirjahullu ja entinen vannoutunut paperikalenterin kayttaja :) Natteja muistikirjoja taalta loytyy lahinna ihan alyttomalla tuurilla esim. trendikkaista kahviloista. Sitten kun yrittamalla yrittaa etsia ja varsinkin lahjaksi, niin turha toivo. Nyt kun mulla on kannykassa netti, niin laittelen sinne muistiin, etta tieto ois kaytettavissa joka paikassa. Reseptit, kauppa-asiat ja nyt esim. Pinterest-board Bairesin turistijutuista. Silti tykkaan tohertaa valilla ihan omin oikealla kynalla.

    Paperikalenterista luovuin, koska mulle kelpas vaan suomalaiset ja huomasin, etta taalla kaikki on niin epavarmaa itse tapahtumahetkeen saakka, etta helpommalla paasee, kun merkkaa kannykkaan ja aina kysymysmerkin peraan ;) Washiteippeja oon himoinnut esim. persoonallisempaan paketointiin, mutta talla kertaa en jaksa olla se outo ulkkari, joka kysyy papeleriassa jotain, minka olemassaolosta ei ole mitaan tietoa :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, sun hulluudesta mä jo tiesinkin :P Voit nyt sitten pakata washiteippejä matkalaukkuun seuraavalla Euroopan kiertueella.. ei niitä varmaan edes Bairesin china townista löydy :)

      Poista
  9. Mä tykkään myös kaikenlaisista muistikirjoista, mutta ongelmani on se, että ne tuppaavat jäämään tyhjiksi. :-D En oikein osaa kirjoittaa enää mitään käsin, joten ei hirveästi kannata ostella niitä muistikirjojakaan. ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, harmi vaan, että ne on niin söpöjä tyhjinäkin, niin niitä tulee helposti hamstrattua :)

      Poista
  10. Mulla on sama juttu! Ostelen aina ihania muistikirjoja, joita sitten aloitan täyttämään ja jonkin ajan kuluttua unohdan. Ja joka kerta mä otan matkapäiväkirjan mukaan, joka jää tyhjäksi, koska en ehdi sitä kaiken hauskuuden keskellä kirjoittamaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulle käy ihan samalla tavalla matkapäiväkirjojen kanssa, nyt toukokuussa Italiassa viimeksi oikeasti tsemppasin ja sain jotain kirjoitettua ylös joka päivältä..

      Poista
  11. Aijai, rakastan kanssa kalenteriostoksia! Ostan joka vuosi uuden ja kirjoitan joka päivä siihen, mitä olen tehnyt. Periaatteessa mulla siis olisi alibi jokaiselle viimeisen 10 vuoden päivälle, paitsi että keväällä tajusin, että vanhempani olivat epähuomiossa heittäneet vanhat kalenterini (eli päiväkirjani) roskiin! Aaaaaargh! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, hyvä :) Mun tulee joskus kirjoitettua joka päivältä ja sitten saattaa välissä olla useampi viikko ihan tyhjää. Vanhoja kalentereja selatessa palaa kyllä monia hetkiä ja muistoja mieleen!
      Toivottavasti ei ihan kaikki kalenterit menneet roskiin :S

      Poista
    2. Haha, hyvä :) Mun tulee joskus kirjoitettua joka päivältä ja sitten saattaa välissä olla useampi viikko ihan tyhjää. Vanhoja kalentereja selatessa palaa kyllä monia hetkiä ja muistoja mieleen!
      Toivottavasti ei ihan kaikki kalenterit menneet roskiin :S

      Poista