17. syyskuuta 2011

kiireinen pääkaupunkilainenko?

Mun ensimmäinen ihan täysin "vapaa" lauantai sitten kesäkuun on ollut täysi pettymys. Suurin syy tähän aika pieleen menneeseen päivään on ollut ihan out of the blue puhjennut flunssa. Se tosin saattaa jotenkin liittyä mun ehkä jopa tulehtuneeseen viisauden hampaaseen, joka on nyt ilveillyt reilun viikon. Pääsen siitä eroon vasta ensi perjantaina.

No, mulla piti olla tälle päivälle paljon kaikkia suunnitelmia, kivoja sellaisia. Aamulla sai herätä ihanaan auringonpaisteeseen ja suunnittelin jonkun aikaa lenkille lähtemistä. Enpäs kuitenkaan lähtenyt koska sisko ei innostunutkaan lähtemään seuraksi ja lopuksi totesin, että flunssan poikasen kanssa ei kannattaisikaan lenkille lähteä.

Sitten mun piti nähdä muutamaa kaveria piiitkästä aikaa, mutta molemmat niistäkin suunnitelmista meni pieleen. Loppujen lopuksi kaikesta flunssasta ja muusta kyrsiintyneenä päätin jäädä finrexinin voimalla sohvaperunaksi illan ajaksi, vaikka oikeastaan keskustassa olisi ollut kahdet eri synttäritkin vielä. En kuitenkaan olisi tuntenut paikalta synttärisankareiden lisäksi ketään, joten senkin takia kotiin jääminen oli parempi vaihtoehto.

Mutta nyt kun mun "arki" Suomessa on pitkästä aikaa lähtenyt käyntiin.. olen tajunnut kuinka paljon mua ärsyttää, että kaikki on muka aina niiiin kiireisiä. En tiedä onko se koko maassa näin vai vaan täällä pääkaupungissa? Viimeisten neljän vuoden aikana olen ollut Suomessa aina "väliaikaisesti lomalla" ja on kauheessa kiireessä pitänyt varata kalenterista aikaa kahvitteluille kaikkien kavereiden kanssa. Nyt kun kerrankin olen tullut jäädäkseni, mikään ei ainakaan ole yhtään sen helpompaa. Koska nyt olen ainakin syksyn ajan kuvioissa mukana Helsingissä, niin ei ole "mitään kiirettä" sopia kahvitreffejä koska myöhemminkin muka ehtii. Tämä on nyt johtanut siihen, että kaikki odottavat jotain "parempaa huomista" ja kiireettömämpää aikaa.

Miksi Helsingissä on niin vaikea tehdä jotain ihmisten kanssa extemporeesti ja sopimatta treffejä neljä viikkoa etukäteen? Onko kaikki oikeesti niiiin kiireisiä vai luuleeko ne vaan? Vai onko mun kaverit tottuneet, että mut löytää Suomesta vaan erityislomilla? Jos jonkun kanssa on nyt ollut kohta puolitoista kuukautta puhetta, että "olis kiva nähdä", mutta mistään ei tule mitään, niin onko se muka vielä kaveri?

Yksi Suomessa asuva ulkomaalainen viime viikolla tokaisi mulle, että suomalaiset näkevät parhaita kavereitensakin kerran kuussa. Tämä oli hänelle tosi kummallista, mutta on se minunkin mielestä kummallista.

Olisi niin kiva vaan extemporeesti soittaa kaverille ja juoda vaikka iltateetä pimenevänä syysiltana. Tällä hetkellä ensimmäistä kertaa valmistumisen jälkeen kaipaan Aberdeeniin takaisin. Siellä kukaan ei ollut liian kiireinen lähtemään extemporeesti lounaalle, leffaan tai vaikka kävelylle ja iltateelle.

8 kommenttia:

  1. tell me about it... niin se vaan menee, lähes aina. se on niin kurjaa kun kaikki pitää suunnitella etukäteen - joskus jopa viikkoja ennen! miten ihmeessä siellä rapakon takana aina onnistuttiin ilman suunnittelua saamaan iso lössi kokoon ex-tempore grillibileisiin tms. täällä ei tulisi kuuloonkaan :D

    VastaaPoista
  2. Ah, tuun kyllä kaipaamaan niitä ihanan rentoja iltoja Abessa, ja extempore-juttuja! Kenen kanssa mä nyt värjäilen hiuksia ja katon leffoja? Btw, hiustenvärjäys operaatio ei mennyt ihan putkeen ja tuloksena enemmän tai vähemmän ruskea tukka. Pitäis pysyä niis tutuissa ja turvallisissa väreissä..

    VastaaPoista
  3. Niinpä! Suomessa tai varsinkaan Helsingissä saa kyllä tosiaan just ehkä kerran kuussa nähtyä niitä tärkeimpiäkin ystäviä. :(

    Se on tosi mälsää ja väsyttävää, mutta kaikki elää niin kiireistä kalenterielämää, että aika vaan ehtii aina kulua ja sit tajutaan, että ei olla muuten nähty taas moneen viikkoon tai jopa kuukauteen. Ihan tyhmää!

    P.S. Kannattaa ostaa siihen viisurin tulehdukseen klooriheksidiinisuuvettä apteekista. Se kuulemma helpottaa oloa ja lievittää varmaan sitä ientulehdustakin. Sori, mä olen töissä hammasklinikalla, niin oli pakko kommentoida tähän. :D

    VastaaPoista
  4. Sama ärsyttää mua... taisinkin valittaa sitä "häpeää" kun soittaa ja kysyy kaverin saman illan suunnitelmia ja saa vastauksen että sitten parin viikon päästä kävis (koska ne on niiiin kiireisiä). Mutta mulle voi soittaa vaikka kuinka ex-tempore ja jos vaan kykenen, tulen mielelläni lounaalle/leffaan/kävelylle tai iltateelle! Harmi vaan, ettet asu naapurissa :)

    VastaaPoista
  5. Eveliina: Juu, samaa just mietin. Miten vaikka Argentiinan toisiksi suurimmassa kaupungissa voi samana päivänä keksiä pitää grillibileet ja saada kasaan kymmeniä ihmisiä muutamassa sekunnissa. Córdoba on vielä isompi kaupunki kun Helsinki!

    Laura: Nii-iin. Ehkä me vielä joskus hamaassa tulevaisuudessa asutaan samassa kaupungissa. :P

    Ionna: Kiitos vinkistä! Pitää ehkä käydä ostamassa sellaista. :) Enkä mä ymmärrä kun ei Helsingissä kuitenkaan mitkään Lontoo-välimatkat ole kyseessä.

    Noora: Joo, olis kyllä kiva asua lähempänä! :) Mutta ainakin ollaan samassa kaupungissa. Jee!

    VastaaPoista
  6. Mua ärsyttää myös tämä ihan suunnattomasti! Olin vuosia itsekin tuollainen, mutta nykyään yritän jättää kalenteriini vähän tyhjiä aukkoja - mutta sekin osoittautuu välillä todella vaikeaksi, kun ihmiset, joita haluaisi tavata, ovat buukanneet jo kalenterinsa.. Varsinkin jos haluaisi isolla porukalla tavata. Ymmärrän tietysti, että täytyy suunnitella tekemisiään jos asuu esim. eri kaupungissa kuin ystävät tai jos tekee vuoro- tai iltatyötä, jolloin vapaailtoja jää vähemmän, mutta rajansa kaikella..:(

    VastaaPoista
  7. Heh, en oo aiemmin ajatellu asiaa, mut toi ihmisten "muka"-kiireisyys on niin totta. Oon asunut pitkiä pätkiä ulkomailla eri maissa ja aina välissä hetken Suomessa. Ja tuntuu kyllä että se on välillä työn ja tuskan takana sopia tapaamista Helsingissä kenenkään kanssa. Ja varmasti asiaan vaikuttaa sekin että välit on viilentyneet moniin kun olen asunut ulkomailla ja sitten ei (kavereitani) huvitakaan nähdä pitkän ajan jälkeen. Suomalaiset ei osaa olla ex tempore! Pasmathan siinä sekaisin menee jos joutuu muuttamaan huolella etukäteen valmisteltuja minuuttiaikatauluja ;)

    VastaaPoista
  8. Anonyymi: Kyllä! Tämä on yksi niistä harvoista asioista, mikä maailmalla on paremmin kuin Suomessa. ;) Eikä ongelmaa ymmärrä ellei ole ulkomailla asunut.

    VastaaPoista