26. syyskuuta 2011

Olipa taas maanantai!

Viime perjantaina (joo, mun piti puhua maanantaista) multa viimein leikattiin pois viisaudenhammas -tai ehkä kaksi. Mene ja tiedä. Podin sitten koko viikonlopun tätä leikkausta kotona, suurimmaksi osaksi sängyn pohjalla poski turvoksissa. Kuvitelkaa suuhunne neljä perunaa. Ja kaikki neljä perunaa vasempaan poskeen. Sellainen fiilis mulla oli. Hah! Purra et pysty. Söin sitten perjantaina mehukeittoa, jugurttia ja vispipuuroa. Piti syödä vain kylmää ja pehmeää ruokaa. Rupesi nopeasti kaikki makea ällöttämään ja teki mieli jotain suolasta. Olin koko päivän ihan nälässä ja illallakin menin heti nukkumaan kun rupesi vähän nälkä vatsanpohjassa kurnimaan.

Eilen illalla rupesin sitten tutkimaan vastaanotolta mukaan saamaani laskua. Siinä luki "vaativa hampaan poisto" ja "vaativa hampaan poistoleikkaus". Ajattelin, että onpas ne ovelasti laskuttaneet multa samasta hampaan poistosta kahteen kertaan. Sillä eihän poisto ja poistoleikkaus voi olla kaksi eri toimenpidettä samalle hampaalle.

Tänään päätin soittaa hammaslääkäriin kysyäkseni laskuun selvennystä. Tyttö rupesi etsimään tietokoneelta tietoa mun perjantain operaatiosta ja kertoi lääkärin merkinneen tiedostoihin kaksi hampaan poistoa. Ai kappas! Minulta olikin poistettu kaksi viisaudenhammasta yhdellä kertaa. Tuli pikkasen tyhmä fiilis, enkä voinut muuta kuin nauraa. Taisi olla tyttö langan toisessakin päässä vähän huvittunut. Yritin sitten töissä piilossa muilta tunnustella sormella, onko vasemmasta poskesta myös ylärivistöstä poistettu hammas. Kai sieltä on. On vielä sen verran ahtaat paikat tuolla suussa, että on paha mennä sanomaan mistä perjantaina on sörkitty. Mutta ei ihme, että poski turposi enemmän kuin viime vuonna.

Jotta ette pitäisi mua ihan aivottomana blondina, mainittakoon, että olin siis kirurgilla leikkauttamassa viisaudenhampaan ja kyseessä oli sedaatio-toimenpide. Google sanoo, että sedaatio on toiselta nimeltään "kevytnukutus". Olin siis muutaman hammaslääkärin tuolissa vietetyn sekunnin jälkeen ihan kanttuvei enkä muista koko operaatiosta yhtään mitään. Olihan meillä lääkärin kanssa puhetta useammankin hampaan leikkauksesta, mutta lääkäri antoi ymmärtää, että ylähampaita voi olla liian aikaista leikata. No ei sitten tainnutkaan olla. Eikä lääkäri maininnut asiasta minulle mitään muutama tunti myöhemmin kun vihdoin heräsin mukavasta sängystä heräämöstä ja olin saanut mansikkaeskimon napaan. Enkä tajunnut asiasta kysellä. Ilmeisesti kuitenkin minulla on nyt kaksi viisaudenhammasta vähemmän. Se tarkoittaa, että 1/4 on enää jäljellä.

Voisin vielä lopuksi kertoa eilisestä leipurikokemuksestani kun ensimmäistä kertaa elämässäni tein juustokakkua. Kyseessä oli vadelmainen valkosuklaajuustokakku. Se vaikutti täydelliseltä kunnes se oli tänään ollut muutaman minuutin tarjoilupöydällä vieraita varten. Jokin meni mönkään ja kakku rupesi sulamaan silmissä.. joten sen pituinen se. Enpäs kerrokaan siitä leipomiskerrasta.

3 kommenttia:

  1. Apuah, munkin pitäis varata aika viisaudenhampaiden poistoon joululomalle... Pikkusen pelottaa vaan.

    VastaaPoista
  2. Mä en haluu edes ajatella tällasta, kun pelkään niin hirveesti, mut kävitkö yksityisellä vai pääsikö julkisella tollaiseen sedaatioon? Sit jos/kun mulla on toi joskus edessä, haluun olla täysin kanttuvei!

    VastaaPoista
  3. Kävin yksityisellä, kun en ole enää muutamaan vuoteen käynyt julkisella hammaslääkärillä ja paluu tuntuu mahdottomalta. Tuleehan se kalliiksi, mutta mun mielestä hammaslääkärissä käynti on niin ikävää, että pitää siihen jotain lohtua saada. Varsinkin kun Suomessa ei pääse mihinkään opiskelijoiden hammashoitoon.

    VastaaPoista